سه شنبه 30 مرداد 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

مشاوره و مقاله
او فقط رياضي را دوست داشت

«12- درصد»؛ اين اولين درصدي بود که در آزمون‌هاي من گرفت. دليلش را پرسيدم و در پاسخ شنيدم که هنوز با نحوه کار شما آشنا نشده‌ام و اينکه سؤال‌هايتان سخت است و بهانه‌هاي مشابه که بارها و بارها از بچه‌ها، بخصوص در اولين  آزمون، شنيده‌ام. آزمون بعدي 17- درصد گرفت و آزمون بعدي 3- درصد نمره او بود. ديگر کلافه شده بودم. در ظاهر دانش‌آموز بي استعدادي به نظر نمي‌رسيد اما درصدها و نمره‌هاي کتبي او  بسيار بد بود و از اين جريان اظهار نگراني نيز نمي‌کرد. از دبيران ديگر درباره‌اش سؤال کردم. همه از او اظهار نارضايتي مي‌کردند و مي‌گفتند که به کلاس و درس بي اعتناست؛ اما  وقتي نام او را پيش دبير ديفرانسيل آوردم، چشم‌هايش برقي زد و با خوشحالي گفت که تنها دانش‌آموزي است که درس را بخوبي مي‌فهمد و اصلاً کلاس بدون او روح ندارد ! دبير هندسه و گسسته نيز نظري مشابه داشت و معتقد بود که باهوش‌ترين دانش آموز کلاس، اوست.

دوستان همکلاسي‌اش نيز اين باور را در او تقويت مي‌کردند که بسيار باهوش است و مي‌تواند هميشه در چيزي که مي‌خواهد موفق شود؛ حتي يکي از بچه‌ها يک بار وقتي که او سر کلاس نبود، گفت که او در اين کلاس حيف مي‌شود و اگر در کشورهاي ديگر بود رويش سرمايه‌گذاري مي‌کردند و حسابي رشد مي‌کرد.

يک بار بعد از کلاس، از او دليل توجه کاملش را به درس رياضي و بي توجهي‌اش را به ساير دروس پرسيدم؛  در يک کلام گفت: چون رياضي را دوست دارم.

مي‌گفت تنها درسي که به او آرامش مي‌دهد، رياضي است و ساير دروس را خسته کننده مي‌داند و حوصله مطالعه و وقت گذاشتن براي آنها را ندارد و حتي معتقد بود که بعضي از دروس بي فايده هستند و دليلي براي مطالعه آنها نمي بيند.

پرسيدم: هدفت در نهايت چيست؟

گفت: دکتري رياضي.

گفتم: اما با مطالعه يک درس که نمي تواني موفق بشوي؟ براي موفقيت در کنکور بايد دروس عمومي و اختصاصي را در کنار هم مطالعه کني؛ زيرا رتبه تو براساس همه دروس تعيين مي‌شود.

گفت: رياضي ضريب 4 اختصاصي دارد؛ يعني درواقع ضريب 12 دارد .  ساير دروس اختصاصي را هم مطالعه مي‌کنم. عمومي‌ها را هم به کمک رياضي‌ام پوشش مي‌دهم.

گفتم: مثلاً فکر مي‌کني رياضي را چند درصد بزني ؟ 90 درصد؟

گفت: نه، 90 که نمي‌زنم؛ اما حول و حوش 70 مي‌زنم.

پرسيدم: گفتي ساير دروس اختصاصي را مي‌خواني، اما در حال حاضر که هم دبير فيزيک و هم دبير شيمي‌ات ناراضي هستند.

پاسخ داد: بله، مي‌دانم؛ اما اين دو درس براي من سخت نيست. از ترم دوم هم که شروع کنم، موفق مي‌شوم و تازه قرار نيست که درصد خيلي بالايي بزنم؛ در حد 40 يا 50 بزنم، کافي است.

مهشيد، شاگرد شيفته رياضي‌ام،  با همين افکار و آرزوها ترم اول سال چهارم را تمام کرد؛ در حالي که تمامي نمراتش به غير از دروس رياضي همچنان پايين بود و حتي يکي دو درس را در امتحانات دي ماه افتاد. اوايل اسفندماه يک بار ديگر سر حرف را با او باز کردم و از وي پرسيدم: مهشيد! هنوز بر سر حرفت هستي و فقط مي‌خواهي با مطالعه يک درس کنکور بدهي؟

شانه‌هايش را با بي‌تفاوتي بالا انداخت و گفت: کار ديگري نمي‌توانم بکنم؛ من هيچ درس ديگري را دوست ندارم و مي‌دانم که از درس‌هاي ديگر رتبه قابل قبولي نمي‌آورم.

گفتم: مساله اين است که هيچ تلاشي هم براي خواندن ساير دروس نمي‌کني.

پاسخ داد: فايده‌اي ندارد. خيلي تلاش کردم که سر بقيه درس‌ها هم بنشينم؛ اما وقتي پاي ساير درس‌ها مي‌نشينم، انگار شکنجه ام مي‌دهند. نمي‌دانيد که چقدر خواندن ادبيات و عربي و شيمي زجر آور است!

پرسيدم: راستي مهشيد! کسي را مي‌شناسي که مثل تو باشد و فقط با درصد رياضي در  دانشگاه و رشته مورد نظر تو قبول شده باشد؟

نگاهي پرسشگرانه به من انداخت که يعني منظورت چيست.

گفتم‌: چون من موارد عکس اين مورد را زياد ديده‌ام. مثلاً چند سال پيش شاگردي داشتم که دبير ديفرانسيلش را بسيار دوست داشت و اميدوار بود که در نهايت جا پاي همان دبير بگذارد. او هم مثل تو فقط درس رياضي را مي‌خواند؛ چون برايش فقط جلب رضايت آن دبير مهم بود و به ساير دروس بي اعتنا بود و فکر مي‌کرد که براي قبولي در رشته رياضي فقط بايد در همين درس متبحر باشد؛ اما متاسفانه با اينکه در رياضي درصد خوبي کسب کرد، قبول نشد و مجبور شد که يک سال ديگر پشت کنکور بماند؛ ولي  اين بار همه دروس را خواند و در حال حاضر دبير رياضي است و جا پاي همان دبير مورد علاقه‌اش نيز گذاشته است.

مهشيد با دقت حرف‌هايم را گوش کرد؛ اما در نگاهش، آن باور لازم را نمي‌ديدم. مي­دانستم که بيش از اين موظف نيستم که با او صحبت کنم و آنچه بايد گفته‌ام و در ادامه، اوست که بايد تصميم بگيرد و بهترين راه را انتخاب کند.

تيرماه رسيد و آزمون سراسري برگزار شد. دورادور شنيدم که مهشيد رتبه خوبي کسب نکرده و حتي در رياضي درصد خوبي نياورده است؛ زيرا جوّ حاکم بر آزمون سراسري و اينکه مي‌ديد به سؤال‌هاي هيچ يک از دروس مسلّط نيست و برگه پاسخنامه‌اش در واقع سفيد باقي مانده، آمادگي ذهني او را از بين برده و نتوانسته بود که در حد و اندازه‌هاي خود حتي در درس رياضي ظاهر شود. در نتيجه مهشيد که اميدوار بود در رشته رياضي يکي از بهترين دانشگاه‌هاي  دولتي کشور، ادامه تحصيل دهد، در رشته رياضي دانشگاه آزاد اسلامي پذيرفته شد و داوطلبي که به 50 درصد سؤال‌هاي رياضي خود در آزمون سراسري پاسخ صحيح داده بود، در کنار دانشجوياني ادامه تحصيل داد که بيشتر آنها به کمتر از 10 درصد سؤال‌هاي رياضي پاسخ صحيح داده بودند!

 

داوطلبي که به 50 درصد سؤال‌هاي رياضي خود در آزمون سراسري پاسخ صحيح داده بود ، در کنار دانشجوياني ادامه تحصيل داد که بيشتر آنها به کمتر از 10 درصد سؤال هاي رياضي پاسخ صحيح داده بودند !

 

(پيك سنجش-۱۳۹۳/۰۸/۱۱)

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

 

  بازديد کل : 2356430 نفر   - 404613 ip   بازديد امروز : 1105 نفر   - 133 ip   بازديد ديروز : 865 نفر   - 198 ip   آنلاين : 6 نفر