چهارشنبه 25 مهر 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

برنامه آموزشي و امتحانات
اوضاع بازار کتب کمک آموزشی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات سازمان پژوهش ، در خصوص برخی تفکرات رایج موجود در جامعه که به آشفتگی در بازار نشر آموزشی دامن می زند اظهار داشت: ناآگاهی و چشم و هم‌ چشمی اولیا هم به این آشفته بازار دامن می ‌زند. پدر و مادرها فکر می‌ کنند باید فرزندشان را با تهیه انواع کتاب‌ ها پشتیبانی سخت ‌افزاری کنند. مثلا دانش ‌آموزی که قصد شرکت در کنکور را دارد حدود 500 -600 هزار تومان کتاب می‌ خرد. حال اگر از دانشجوی سال اول دانشگاه بپرسید از بین 100 عنوان کتابی که داری آیا کتابی هست که حتی ورق نزده باشی، ممکن است بگوید نصف این کتاب‌ ها را ورق نزده است.

وی افزود: در حالی که اگر دانش ‌آموز کتاب درسی را عمیق بخواند و در کنار آن چند کتاب معدود را به توصیه معلم بخواند، این برای موفقیتش کفایت می ‌کند. ولی امروز دانش‌ آموز ما با انواع کتاب‌ ها محاصره می ‌شود و این بر سردرگمی او می ‌افزاید. او در مقابل خود انبوه کتاب ‌هایی را می بیند که حتی فرصت ورق زدن بسیاری شان را نداشته و این خود استرس‌ زا است چون همیشه فکر می کند با نخواندن آن کتاب ها مطالبی را برای کنکور از قلم انداخته است.

ناصری ادامه داد: در حالی که بسیاری از این کتاب‌ ها محتوایی شبیه هم دارند که ناشران‌ شان در رقابت با یکدیگر و با کمک تبلیغات وسیع این بازار کاذب را به وجود آورده اند. بنابراین آموزش و پرورش، خود دانش آموزان، اولیا و معلمان هر یک به نحوی در ایجاد این فضای استرس‌ زا نقش دارند.

 

فرهنگ سازی و بازار کار، کلید حل معضل

مدیرکل دفتر انتشارات سازمان پژوهش در پاسخ به این پرسش که 'راه های مقابله با این بازار کاذب و فضای پر استرس ناشی از آن چیست؟' گفت: یکی این است که همه راه ها به کنکور ختم نشود. یعنی هدف همه ورود به دانشگاه ها آن هم مهم ترین دانشگاه های کشور نباشد؛ که این خود به دو عامل بستگی دارد؛ یکی فرهنگ سازی است، که باید این باور ایجاد شود که راه رسیدن به موفقیت فقط کنکور نیست. دوم تغییر وضع بازار کار است.

وی توضیح داد: اگر برای دانش آموز ما شرایطی مهیا شود که بعد از دیپلم متوسطه بتواند شغلی متناسب با توانمندی ‌های خود بیابد، یا آموزش های مهارتی پیش از اشتغال را در مراکز از قبل تعیین شده ببیند و سپس جذب بازار کار شود دیگر عطش کنکور فروکش خواهد کرد.

 

سرنخ داستان جای دیگری ‌است

ناصری تاکید کرد: تا وقتی نگاه چشم و هم‌ چشمی وجود دارد و هرکس بخواهد ثابت کند که خودش یا فرزندش از بقیه بالاتر است همه می خواهند به سمت چند دانشگاه خاص هجوم ببرند و اولیا هم به این فکر دامن می زنند. در حالی که اگر از اساتید دانشگاه چه در داخل و چه خارج کشور بپرسید به شما می گویند در مرحله کارشناسی تفاوت چندانی بین دانشگاه های مختلف نیست و تفاوت ها بیشتر از مقطح فوق لیسانس نمایان می شود.

وی در پایان نتیجه گیری کرد: مسئله فرهنگی راه حلش در یک بخش از جامعه نیست. موضوع فرهنگ موضوعی به هم پیوسته و درهم تنیده است که به عوامل متعددی ارتباط پیدا می کند که تنها یک بخش آن کتاب های آموزشی است که ما مسئولیت مستقیم آن را بر عهده داریم. سرنخ این داستان جای دیگری است.

 

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

وزارت آموزش و پرورش

1395.02.22

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

 

  بازديد کل : 2412665 نفر   - 416919 ip   بازديد امروز : 2264 نفر   - 183 ip   بازديد ديروز : 505 نفر   - 211 ip   آنلاين : 4 نفر