چهارشنبه 25 مهر 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

برنامه آموزشي و امتحانات
بررسی شاخص های کتاب آموزشی استاندارد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، طاهره خردور نویسنده و کارشناس سازمان پژوهش و برنامه ریزی در گفت و گویی با خبرنگار پانا در خصوص برخی مشکلات موجود در کتاب های کمک آموزشی  اظهار داشت: در تولید کتاب های پیش دبستانی، بسیاری از ناشران به علت عدم آگاهی از 'راهنمای برنامه و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی دوره پیش دبستان' که دفتر تالیف کتاب های درسی به عنوان معیار و مرجع برای تولید کتاب های پیش دبستانی منتشر کرده، بیشتر به کپی کاری روی می آورند.

وی افزود: علاوه بر این راهنما یک معیار دیگر برای ناشران این است که به کتاب های مقطع پیش دبستانی انتشارات مدرسه توجه کنند تا ببینند برای مقبول شدن کتاب چه متدهایی باید مورد استفاده قرار گیرد. در کتابنامه رشد هم توضیحاتی در این خصوص آمده است.

داور کتاب های پیش دبستانی و دبستانی دفتر انتشارات در خصوص برخی مشخصات شکلی کتاب ها که باید مورد توجه قرار گیرد گفت: ما در زمینه تصویر، ویرایش و فونت هم مصوبه ای داریم. مثلا فونت کتاب های کمک درسی کلاس اول باید با کلاس های بعدی متفاوت باشد.

وی افزود: یکی دیگر از اشکالاتی که منجر به رد شدن کتاب ها می شود این است که مطالب کتاب بچه ها را به حفظ کردن تشویق می کنند و پاسخ ها در انتهای کتاب آمده است. در حالی که کتاب ها نباید ذهن کودک را به حفظ کردن مطلب سوق دهند بلکه ذهن کودک باید برای فکر کردن و تحلیل پرورش داده شود. گاهی جمله ها ایهام دارند و کودک قادر به درکشان نیست. یا این که سوال ها پیچیده و سوال در سوال واضح و صحیح نیستند چون این کتاب ها ویراستار ندارند؛ اگر هم دارند ویراستار موردنظر تخصصی در ویرایش کتاب های درسی ندارد. در واقع شیوه نامه ای برای ویرایش کتاب های درسی موجود است که بسیاری ناشران زحمت کار کردن بر اساس آن را به خود نمی دهند.

خردور در خصوص تصاویر کتاب ها گفت: گاه تصویر تار است و قابل تشخیص نیست یا با مفهومی که مطرح می کند همخوانی ندارد. مثلا در کتاب آموزشی نمی شود تصویر کارتونی بکشیم یا تصویر را آن قدر طنز کنیم که مثلا نوک کلاغ تبدیل به پوزه شود. تصویر باید واضح، گویا و روشن باشد و آگاهانه انتخاب شده باشد.

 

وی ادامه داد: عیب دیگر کتاب ها فشردگی مطلب در صفحه است. گاه فونت مطلب آن قدر ریز یا نامناسب است که کودک مقطع ابتدایی نمی تواند آن را بخواند. متن باید متناسب با دایره لغات کودک باشد و افزودن لغات تازه باید متناسب با گروه سنی باشد.

 

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

وزارت آموزش و پرورش

1395.02.20

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

 

  بازديد کل : 2412470 نفر   - 416880 ip   بازديد امروز : 2069 نفر   - 144 ip   بازديد ديروز : 505 نفر   - 211 ip   آنلاين : 5 نفر