شنبه 24 آذر 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

برنامه آموزشي و امتحانات
همه چیز درباره دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور با بیان این که يكي از بسته ‌هاي طرح تحول آموزش پزشكي «بسته مجازي سازي » است، افزود: فضاي مجازي به فراگیری بهتر دانشجویان کمک می کند.

دکتر سید ناصر استاد در گفت و گو با خبرنگار وبدا  به تشریح برنامه ها و فعالیت های این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه تازه تاسيس علوم پزشكي مجازي كشور در حوزه معاونت آموزشي شكل گرفته و براي اهداف خاصي طراحي شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور گفت: اين دانشگاه به منظور استفاده از فضاي مجازي براي آموزش پزشكي و كمك به دانشگاه ‌هاي كشور ، توانمندسازي آن ها و برخي از وظايفي كه در مجموعه معاونت آموزشي وزارت بهداشت مغفول مانده، يا حداقل اولويت اول دانشگاه‌ ها نبوده ، تشکیل شده است.

 

برگزاري« اولين دوره آموزش پزشكي مجازي برای  اساتيد دانشگاه»

 

وی به برگزاري«اولين دوره آموزش پزشكي به صورت مجازي مخصوص اساتيد دانشگاه» اشاره کرد و گفت: این دوره از مهرماه95 اجرايي و عملاً از آبان ماه95 كلاس ‌هايش تشكيل شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور افزود: اولين گروه آموزش پزشكي مجازي از اساتيد منتخب گروه آموزش پزشكي هستند. تا کنون كارگاه ‌ها و جلسات متعددي برگزار شده  و در حال حاضر حدود 700 نفر از اساتيد دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حال آموزش هستند.

دکتر استاد در ادامه گفت: ممكن است در آينده اين فرايند به صورت اجباري براي اكثر اساتيد علوم پزشكي انجام شود و ما مي ‌توانيم وظيفه ‌اش را به عهده بگيريم.

 

فراهم كردن زيرساخت‌ هاي لازم در دانشگاه ها

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور فراهم كردن زيرساخت‌ هاي لازم براي اين كه دانشگاه‌ هاي علوم پزشكي كشور بتوانند دروس مجازي شده خود را در سطح آن ارائه بدهند را از دیگر اقدامات انجام شده در این دانشگاه عنوان کرد و گفت: در ظرف يك سال گذشته توانستيم زيرساخت‌ هاي لازم را فراهم كنيم، سرورهاي مناسبي كه بر اساس نظرIT وزارت بهداشت بود از طريق يكي از دانشگاه ‌هاي علوم پزشكي کشور خريداري كرده ايم و در حال حاضر در مركز داده‌ هاي وزارت بهداشت در يك رک جداگانه نصب شده اند و عملاً نرم‌ افزارهای مربوط به LMS يا آموزش مجازي روي آن قرار دارند.

دکتر استاد افزود: سرورهای مناسب در حدود 8 دانشگاه متصل شدند و در حال حاضر برخي از دانشگاه ها  دروسشان را براي دانشجويان و اساتيد و افراد ديگر ارائه مي ‌دهند.

وی با بیان این که برنامه‌ هايي را  نیز در دستور کار داریم كه ظرف امسال و سال آينده نهايي مي‌ شود، گفت: تصمیم داریم نرم ‌افزار LMS دانشگاه كه در حال حاضر نماد 2 است را به نماد 3 زبانه ارتقا داده و براي هر دانشگاه فضای اختصاصی در نظر بگیریم. ضمن اين كه فضايي فراهم شود كه دانشگاه‌ ها بتوانند امكانات خودشان را با هم تبادل كنند که البته هم از  نظر اقتصادی و هم به لحاظ صرفه جویی نیز بسیار حائز اهمیت است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور در ادامه افزود : البته دانشگاه ‌هايي كه از قبل در فضاي مجازي فعال بودند مثل تهران، شهيدبهشتي، شيراز، اصفهان، مشهد و تبريز می توانند كماكان به وظايف خود ادامه  دهند و مي ‌توانند از LMS اختصاصي دانشگاهشان استفاده كنند.

دکتر استاد به دیگر فواید اختصاص فضای مجازی برای دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: دانشجو و استاد مي‌ توانند با  کد کابری و رمز ورود خود به LMS دانشگاه مجازي وارد شوند و از آن فضا استفاده كنند.

 

راه اندازی «كتاب خانه مجازي»

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور با بیان این که همزمان «كتاب خانه مجازي» را در نظر گرفته و راه اندازی آن را به يكي از دانشگاه‌ هاي علوم پزشكي كشور سفارش داده ايم، هدف از این  اقدام  را قرار دادن محتواهاي قانوني در این کتابخانه برشمرد.

وی در ادامه افزود: در این راستا تمامی نرم‌ افزارها به صورت قانونی و اصل خریداری شده است تا با خيال راحت در اینترنت و در دسترس افراد قرار گرفته و بتوانیم در سطح بين‌ المللي و منطقه ‌اي فعاليت داشته باشيم.

 

ارتباط با دیگر کشورها

 

دکتر استاد تاکید کرد: يكي از اهداف ما اين است كه در منطقه و با كشورهاي دیگر در ارتباط باشيم.سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور با تاکید بر این که اصلاً قصد نداريم كه همه رشته‌ هاي علوم پزشكي را مجازي بكنيم، افزود: اصولاً بعضي از رشته ‌ها از جمله پزشكي نمی تواند مجازي شود. زیرا عمده دروس آن عملی است و باید توسط دانشگاه ها انجام گیرد.

وی با بیان این که مجازی شدن برخي از دروس تئوري پزشکی در آموزش دانشجويان به دانشگاه‌ ها كمك مي‌ كند،  افزود: امتیاز دیگر فضاي مجازي کمک به فراگیری بهتر دانشجویان خواهد بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور در ادامه گفت: با توجه به تحولات سريع كه در جامعه بين ‌المللي اتفاق افتاده و نسل‌ هاي جديد که با سيستم ديجيتال خيلي راحت تر از سيستم حضوري و سنتي کنار می آیند؛ لذا مي ‌توانيم از این طریق به آنان كمك كنيم.

 

تهیه انيميشن‌ هایی برای دروس عملی

 

دکتر استاد گفت: تهيه نرم‌ افزار و انيميشن‌ ها و در اختیار قرار دادن آنان برای دانشجو قبل از اين كه در فضاي عملي قرار بگیرد و دچار مشكلاتي شود ، باعث می شود که در آن فضا تمرين کرده و با اطمينان خاطر بيشتر دوره عملي خود را سپری کنند.

استاد سم‌ شناسي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به این که استفاده از فضای مجازی براي وزارت بهداشت هم مي ‌تواند متضمن صرفه ‌جويي در هزينه ‌ها شود ، افزود: دانشجویان هم راغب ‌تر هستند که از اين فضاها استفاده كنند زیرا گاهی برای حضور در كلاس‌ ها مشکل دارند و علاوه بر این اساتيد هم می توانند ساعات بيشتری با دانشجویان در ارتباط باشند.

دکتر استاد با اشاره به بحث عدالت اجتماعي گفت: با بازنگری برخی از دوره ها نیز افراد شاغل می توانند از این فضا استفاده کنند.

وی با بیان این که ممكن است بحث پزشك خانواده نیز در این بخش قرار گیرد گفت:  می توانیم این ظرفیت را برای افراد متقاضی فراهم کنیم تا از آن بهره مند شوند و امیدواریم در سال آینده معاونت‌ هاي ديگر وزارت بهداشت هم بتوانند براساس وظايف اصلي و اولويت‌ هاي خود از این ظرفیت براي آموزش و خدمت‌رساني استفاده كنند.

 

وجود ساختار قانونی برای صدور مدارک آموزشی

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور تصریح کرد: هرگونه آموزشي كه در سطح كشور و وزارت بهداشت منجر به صدور مدرك مي ‌شود از جمله دوره ‌هاي آموزشي باید از طریق گروه ‌هاي آموزشي دانشگاه‌ ها و فرایند تصویب آن از طریق هیات های ممتحنه و ارزشیابی هر رشته و مسیر شورای عالی برنامه ریزی صورت گیرد لذا خارج از این مجموعه مسیر دیگری نخواهیم داشت و حتماً بايد از طريق ساختار قانوني تصويب شود و هيچ  اقدامی خارج از اين ساختار نخواهيم كرد. همه اين كارها بايد توسط متخصصان همان رشته اتفاق بيفتد.

وی با بیان این که اگر قرار است برنامه ‌اي به صورت ديجيتال يا مجازي به وسيله‌ سيستم‌ هاي يادگيري الكترونيك توسط ما ارائه شود باید محتواي علمي و الكترونيك آن به تاييد بوردهاي آموزشي و اساتيد آن ها رسيده باشد و خودشان هم بايد اجرا كننده باشند.

دکتر استاد تاکید کرد: كماكان آموزش پزشكي باید مثل سابق توسط كساني كه به صورت حضوری آموزش مي ‌دهند اجرا شود و هيچ نگراني در اين زمينه وجود ندارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور گفت: دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور در خصوص رشته‌ هايي كه منحصراً ارتباط با يادگيري الكترونيك دارد مثل دوره كارشناسي ارشد يادگيري الكترونيك ممكن است دانشجو بگيرد و آن هم بيشتر براي اين هدف است كه بتوانيم  زيرساخت‌ هاي انساني را براي دانشگاه‌ ها فراهم كنيم و خيلي اوقات اين افراد توسط دانشگاه مجازي از طریق دانشكده ‌هاي مجازي و مراكز آموزش مجازي خود دانشگاه‌ هاي علوم پزشكي كشور تربيت می شوند.

 

رعایت صد در صدی حقوق معنوي تولیدکنندگان محتوا

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور با بیان این مطلب که حقوق معنوي افرادي كه توليد محتوا مي ‌كنند را صد در صد رعايت مي ‌کنیم، افزود: چارچوبی قانوني را تعريف كرديم كه بر اساس آن چارچوب، مولفان و تهيه كننده‌ هاي برنامه ‌ها حقوق خودشان را داشته باشند و خارج از آن ضابطه هيچ كاري پايدار نخواهد بود.

 

تاکید بر  استانداردسازی محتواهای آموزشی

 

وی همچنین از تهیه  آیین نامه هایی  به منظور استانداردسازی محتواهای آموزشی و مطابقت آن با استانداردهای بین المللی خبر داد.دکتر استاد به فراهم کردن برخی امکانات برای دانشجویان حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت:  با موسسات برگزار كننده آزمون‌ هاي بين‌المللي قراردادهاي بين ‌المللي را بستيم.

دکتر استاد افزود: در حال حاضر در کشور آزمون ‌هاي بين‌ المللي تافل و GRE را برگزار مي‌ كنيم و اين امكان را فراهم كرديم كه دانشجويان بدون مراجعه به خارج بتوانند در اين آزمون‌ ها شرکت کنند و حتي تصمیم داریم با توجه به تفاهم‌ هایی كه انجام داديم، آزمون‌ هاي تخصصي يا بورد اروپا يا كشورهاي ديگر را در کشور اجرايي كنيم .

 

يكسان ‌سازي آموزش در سطح بين ‌المللي براي دانشجويان

 

وی گفت: هدف اصلي ما فراهم کردن يكسان‌ سازي آموزش در سطح بين ‌المللي براي دانشجويان است. شايد در آينده وزارت بهداشت تصميم بگيرد برخي از آزمون‌ ها را براي ورود افراد به دوره‌ هاي تخصصي و دستياري ملاك قرار بدهد که با این روش در نحوه تهيه و اجرای آزمون و احياناً مشكلاتي كه قبلاً مشاهده كرديم، صرفه‌ جويي خواهد شد و در حال فراهم سازی این شرایط هستیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور گفت: در خصوص اجرايي كردن برخي از دستورات آيين ‌نامه علمي ارتقای اساتيد و مباحثی كه جزو اولويت اول هيچ دانشگاهي نيست نیز اقداماتی در دست اجرا داریم تا اساتيدي كه در دانشگاه ‌هاي علوم پزشكي كشور مشغول هستند با آموزش ‌هايي كه از طريق سيستم مجازي دريافت مي ‌كنند بتوانند توانمندتر در اختيار دانشجوها قرار بگيرند.

 

«بسته مجازي سازي » یکی از بسته های طرح تحول سلامت

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور با اشاره به این که يك سري از وظايفي كه دانشگاه مجازي قرار است انجام بدهد در چارچوب طرح تحول آموزش پزشکی با همكاري منطقه ‌اي برخي از اين دانشگاه‌ ها است، و يكي از بسته ‌هاي طرح تحول آموزش پزشكي در وزارت بهداشت «بسته مجازي سازي» است افزود: در این زمينه برخي از پروژه‌ هاي توليد محتوا را واسپاري مي ‌كنيم و در این زمینه فعال هستيم.

 

آموزش مجازي منحصر به ايران نيست

 

دکتر استاد با بیان این که استفاده از آموزش مجازي منحصر به ايران نيست و كشورهاي پيشرفته در اين زمينه فعال هستند، گفت: با استفاده از این فضا مي‌توان از اساتيدي كه خارج از مرزهاي فيزيكي كشور هستند نيز بهره مند شد. كما اين كه برخي از دانشگاه‌ ها و بيمارستان ‌ها در حال حاضر با استفاده از فضای مجازی با بعضی از دانشگاه‌ هاي دنيا در ارتباطند.

دکتر استاد گفت: در بحث ديجيتال لايبري (مدارك پزشكي) امكان اين وجود دارد که بتوانیم با کشورهای دیگر در تعامل باشیم. در برخی از کشورهای دنیا در این خصوص از فضای مجازی استفاده می کنند و در ايران نیز بستر الكترونيك و اينترنتي كشور آمادگي آن را دارد.

 

وجود هيات امناي قوي

 

وی با بیان این که خوشبختانه دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور هيات امناي قوي دارد، گفت : ان شاء الله و با كمك هم بتوانیم برخي از امكانات را براي دانشجويان پزشكي فراهم کرده و همچنین بتوانيم به آموزش پزشكي كمك کرده تا بدون اينكه هزينه‌ هاي بيشتري به وزارت بهداشت تحميل شود به کار خود ادامه دهند.

گفتنی است: دکتر سيد ناصر استاد، استاد سم ‌شناسي دانشگاه علوم پزشكي تهران پس از رسميت دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور و تصویب در شوراي گسترش وزارت بهداشت طی حکمی از سوی وزیر بهداشت به سمت مسئول و سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور منصوب شد.

همچنین  اعضای هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی مجازی؛ مهندس واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ؛ دكتر حميد شهرياري معاون رئيس قوه قضاييه و رئيس مركز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه ؛ مهندس فيروزآبادي دبير شوراي عالي و رئيس مركز ملي فضاي مجازي ؛مهندس نصرالله جهانگرد رئيس سازمان فناوري اطلاعات ؛ دكتر رضا تشكري استاد دانشگاه و دکتر استاد (سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مجازي كشور) هستند.

 

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

1395.09.01

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

 

  بازديد کل : 2475365 نفر   - 433582 ip   بازديد امروز : 821 نفر   - 163 ip   بازديد ديروز : 1267 نفر   - 323 ip   آنلاين : 12 نفر