دوشنبه 31 ارديبهشت 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

برنامه آموزشي و امتحانات
درباره انتقال روان شناسی بالینی و روان شناسی سلامت به وزارت بهداشت

رئیس کارگروه روان شناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به بحث درگرفته در خصوص انتقال رشته‌ های روان شناسی بالینی و روان شناسی سلامت به وزارت بهداشت، این موضوع را یکی از دغدغه‌های جدی این کارگروه و جامعه روان شناسی خواند.

 دکتر علی فتحی آشتیانی، در گفتگو با مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به نامه وزیر بهداشت به ریاست محترم جمهوری مبنی بر درخواست انتقال رشته‌ های روان شناسی بالینی و روان شناسی سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت و موافقت رئیس جمهور با این موضوع، ضمن گلایه از انجام نشدن کار کارشناسی در این زمینه و در هیچ کدام از مراحل این درخواست و تصمیم‌ گیری، گفت: این موضوع یکی از دغدغه‌ های جدی کارگروه روان شناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و جامعه روان شناسی است.

استاد گروه روان شناسی و مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با اشاره به تشکیل کمیته ‌ای با مسئولیت دکتر نجفی و حضور معاونان آموزشی و دبیر شورای آموزشی دو وزارتخانه و سه نفر از صاحبنظران پس از برخی اعتراضات، و با اشاره به حضور خود در این جلسه گفت: ما در آن جا نظراتمان را در این مورد بیان کردیم و گفتیم که این انتقال به دلایل مختلف اصولاً عملی و امکان‌ پذیر نیست، اما جای تأمل دارد که چقدر حرف ‌های ما جدی گرفته شود.

 

دلایل عملی نبودن انتقال روان شناسی بالینی و روان شناسی سلامت به وزارت بهداشت

 

وی با تأکید بر اهمیت این موضوع برای کارگروه روان شناسی، عنوان کرد: دوستان در وزارت بهداشت این تقاضا را دارند که با توجه به وجود واژه‌ های 'بالینی' و 'سلامت' در عنوان این رشته‌ ها، آن ها باید در ذیل وزارت بهداشت قرار بگیرند، در حالی که تعریف ما از واژه بالین آن چیزی نیست که آن ها از آن مراد می‌ کنند و معتقدیم که ارتباط یک مقوله یا رشته با سلامت نمی ‌تواند دلیلی برای گنجاندن آن در قالب وزارت بهداشت باشد.

دکتر فتحی آشتیانی با اشاره به این موضوع که سلامت طیف وسیع و گسترده ‌ای از ابعاد فیزیکی تا سلامت روانی و معنوی را می ‌تواند در بر بگیرد، گفت: اگر قرار بر ملاک گرفتن سلامت باشد شما هیچ رشته دانشگاهی را ـ با توجه به این که همگی برای پاسخ گویی به نیازهای انسان شکل گرفته ‌اند ـ نمی‌ توانید بیابید که به یکی از ابعاد سلامت انسان بی ‌ارتباط باشد.

رئیس کارگروه روان شناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: از بعدی دیگر شما حتی وقتی که در بخش صنعت اتومبیل نیز می‌ سازید بحث‌ های مربوط به سلامت فیزیکی مطرح است، اما این باعث نمی ‌شود که صنعت خودروسازی و یا دانش مکانیک را در ذیل وزارت بهداشت و آموزش پزشکی قرار دهید.

وی با بیان این پرسش که در این صورت ما چه نیازی به وزارت علوم داریم، اظهار کرد: اگر قرار بر این رویه باشد رشته حقوق باید به وزارت دادگستری سپرده شود، تعلیم و تربیت به آموزش و پرورش، رشته ‌های مهندسی به وزارت صنایع، رشته‌های اقتصادی به وزارت اقتصاد و ... و به این ترتیب ما نیازی به وزارت علوم نخواهیم داشت.

 

20 هزار دانشجوی وزارت علوم برای 377 دانشجوی وزارت بهداشت

 

دکتر فتحی آشتیانی همچنین با اشاره به ارائه این رشته ‌ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای بسیاری از دانشگاه‌ های کشور، عملی شدن این تقاضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را همراه با تبعات جدی اجتماعی و احیاناً سیاسی دانست و گفت: ما در حال حاضر حدود 20 هزار دانشجو در کارشناسی ارشد و دکترای گرایش‌ های سلامت و بالینی روان شناسی در وزارت علوم داریم در حالی که کل دانشجویان وزارت بهداشت 377 نفر است.

وی ادامه داد: این تفاوت تنها مربوط به تعداد دانشجو نیست و به همین نسبت تفاوت در تعداد استادان عضو هیئت علمی، فضای آموزشی، آزمایشگاه‌ های فراهم شده و دیگر امکانات وجود دارد و علاوه بر این که خود دانشجویان مشغول به تحصیل در وزارت علوم رغبت و علاقه چندانی به انتقال رشته ‌شان به وزارت بهداشت ندارند، انتقال آن تعداد از استادانی که در این رشته‌ ها جذب وزارت علوم شده ‌اند عملاً بسیار دشوار و موجب بلاتکلیفی آنان است.

رئیس کارگروه روان شناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: اصولاً اگر قرار به تغییر ساختار باشد، با توجه به این که 377 دانشجو در مقابل 20 هزار دانشجو رقم بسیار اندکی است، باید این تغییر ساختار به عکس انجام گرفته و آن ها به وزارت علوم منتقل شوند تا مشکل حل شود.

 

پاره پاره سازی آموزش عالی؛ یک خطای استراتژیک

دکتر فتحی آشتیانی با اشاره به این که هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده، در عین حال طرح این موضوع را در این مقطع زمانی نابجا دانست و اظهار کرد: اصولاً و به صورت کلی‌ تر باید دید که ما چرا آموزش عالی را به دو بخش پزشکی و غیرپزشکی تقسیم کرده ‌ایم و چرا باید چنین ساختاری بر آموزش عالی ما حاکم باشد.

وی با اشاره به سابقه این موضوع که به سال 1364 و کثرت پزشکان هندی در کشور در آن مقطع باز می ‌گردد، گفت: در آن زمان برای این که کمبودها و مشکلات در عرصه بهداشت و درمان کشور حل شود آموزش پزشکی از آموزش غیرپزشکی جدا شد، اما امروز که ما آن مشکلات سابق را نداریم دلیلی برای جدا ماندن آموزش عالی پزشکی از سایر بخش ‌های آموزش عالی وجود ندارد و باید به حالت قبلی خودش برگردد.

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به تمایلی که برای یکپارچگی آموزش عالی در این جایگاه شاهد است، گفت: من شاهد مخالفت‌ هایی که با این ساختار وجود دارد هستم و شما کافی است به دانشگاه‌ های علوم پزشکی بروید و از استادان علوم پزشکی بپرسید که آیا آن ها از ساختار فعلی رضایت دارند یا ندارند.

دکتر فتحی آشتیانی پاره پاره سازی آموزش عالی به این نحو را یک خطای استراتژیک دانست و گفت: در حالی ما داریم به این موضوع دامن می ‌زنیم که نگاه یکپارچه داشتن به آموزش عالی لازمه چنین آموزشی است و ما در هیچ کشوری در دنیا نمی ‌بینیم که دو وزارتخانه متولی آموزش عالی باشند، چه رسد به این که شاخه ‌ای از کل یکپارچه یک رشته جدا شود و در یک وزارتخانه ‌ای دیگر و تحت سیاستی دیگر قرار گیرد.

رئیس کارگروه روان شناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با تأکید بر مشکل‌ ساز شدن تبعات چنین انتقالی در جامعه، گفت: یک نمونه از مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد این است که فارغ ‌التحصیلان این رشته مجوز فعالیت خود را از سازمان نظام روان شناسی اخذ می‌ کنند که ارتباطی با نظام پزشکی ندارد.

وی همچنین با اشاره به دامنه مخالفت‌ های صورت گرفته با جداسازی روان شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم، بیان کرد: سازمان نظام روان شناسی، دانشکده‌ های مختلف و شخصیت‌ های علمی روان شناسی، انجمن‌ های مربوطه، از جمله انجمن روان شناسی بالینی که رئیس فعلی آن دارای بورد روان شناسی وزارت بهداشت است، همه موضع گیری کرده و در مخالفت با انتقال این رشته به وزارت بهداشت وحدت کلمه داشتند.

دکتر فتحی آشتیانی که موضع خود را موضع کارگروه روانشناسی شورای تحول خوانند، در پایان عنوان کرد: این کارگروه آمادگی دارد که در هر کمیته و یا میزگردی که به بحث در باب این موضوع اختصاص یابد مواضع، مباحث و دلایل خود در مخالفت با دو پاره شدن رشته روان شناسی را به صورت تفصیلی ارائه و بیان کند.

 

مركز خبر شوراي عالي انقلاب فرهنگي

1395.08.25

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

  بازديد کل : 2217307 نفر   - 375730 ip   بازديد امروز : 82 نفر   - 37 ip   بازديد ديروز : 1217 نفر   - 435 ip   آنلاين : 11 نفر