سه شنبه 27 آذر 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

برنامه آموزشي و امتحانات
دانش آموزان به کتاب های درسی رغبتی ندارند

چندی پیش حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از بازنگری کتب درسی پایه های پنجم و نهم خبر داد و تنها توصیه او به معلمان و خانواده هایی که نسبت به سختی کتاب ها گلایه دارند گذراندن دوره های آموزشی برای معلمان و برگزاری جلسات برای خانواده ها بود. سختی کتب درسی صدای خیلی از والدین را در آورده است. به ویژه زمان هایی که دانش آموزان درگیر برگزاری امتحانات هستند. تقریباً محتوای کتب درسی دانش آموزان دغدغه هرساله خانواده ها است. حتی موجب شده تا خانواده ها به اصرار، برخی از دانش آموزان را مجبور به گذراندن دوره های کوتاه مدت در فصل تابستان کنند که این امر نه تنها برای خانواده ها بار مالی به وجود می آورد بلکه موجب کلافه شدن دانش آموزانی می شود که قرار است به جای استراحت و لذت بردن از تعطیلات تابستانی، باز هم با کتاب و دفتر سرو کله بزنند.

داستان کتب درسی ریشه ای تر و عمیق تر از آن چه دیده می شود، است. با این حال همه می دانند که سختی و آسانی محتوای کتاب درسی یک فرمول جهانی دارد. با این حال پژوهش ها نشان می دهد کتب درسی ما سنگین تر و سخت تر از کتاب های دیگر کشورها است. حجم کتاب های درسی بسیار زیاد است. بسیاری از درس های پیش دانشگاهی را دانش آموزان در دانشگاه هم می خوانند. محتوای کتب درسی مطابق با سن دانش آموزان نیست. این کتاب ها انگار برای دانش آموزان با ضریب هوشی بسیار بالا نوشته شده است. محتوای کتب درسی استرس زیادی به دانش آموز می دهد و معلمان هم متأسفانه در کلاس درس نمی دانند که چه روش آموزشی را در پیش بگیرند. خیلی از معلمان در جریان کتاب های درسی نیستند اصلاً نمی دانند که مباحث درسی کدام است. این هم بدان علت است که معلمان کتاب های درسی را نمی نویسند. این کار برعهده برخی از استادان دانشگاه است. همین موضوع موجب شده تا معلمان هم سر کلاس فقط جزوه ارائه کنند و اصلاً دانش آموز به کتاب ها مراجعه نکند. بسیاری از کتب درسی با نیازهای روز دانش آموزان فاصله زیادی دارد. شما دقت کنید بسیاری از دانش آموزان در پایان سال تحصیلی کتاب های خود را پاره می کنند. وقتی کیفیت و محتوای کتاب های درسی را ارزیابی کنیم، به فشارهایی که از سوی معلمان و والدین در طول سال تحصیلی به دانش آموزان وارد می شود، توجه کنیم. متوجه می شویم بچه ها هفته ها و ماه ها کتاب هایی را می خوانند و حفظ می کنند که علاقه ای به آن ها ندارند و صرفاً به خاطر کسب نمره یا ترس از والدین و معلم آن را می خوانند و چه پراضطراب است شب های امتحان و برای بعضی ها ترسناک ترین شبها و آن گاه که نویسندگان کتب و معلمان نتوانند شوق و علاقه برای خواندن کتاب ها را فراهم کنند، نتیجه اش این می شود که دانش آموز علاقه ای به نگه داری کتاب درسی اش ندارد. نتایج بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بیش از یک چهارم دانش آموزان به درس و مدرسه بی علاقه اند و علت بی علاقگی خود را نوع رفتار و برخورد مسئولان و معلمان، شیوه های آموزشی، تحکم و اجبار و فشار والدین و مدرسه، جذاب نبودن دروس و خشکی کلاس ها می دانند؛ پس می توان اذعان کرد که احتمالاً بخشی از علت معطوف شدن خشونت نوجوانان به کتاب های درسی می تواند ناشی از روش های غلط و مشکل بودن فهم کتاب ها و نیز رفتار ما باشد. بنابراین به نظر می رسد مسئولان تعلیم و تربیت باید نگاه جدی تری به این موضوع داشته باشند. به همین جهت به نظر می رسد بازنگری محتوای کتب درسی از دو جهت ضروری است؛ نخست انطباق محتوا با روان شناسی رشد و دوم انطباق محتوای کتاب درسی با نیازها و علم روز که برای آن استانداردی تعریف شده است.(روزنامه ايران-10مرداد ماه 94)

دکتر علیرضا شریفی یزدی

پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت

 

 

جوابيه وزارت آموزش و پرورش

 

در پی درج خبری با عنوان « دانش آموزان به کتاب های درسی رغبتی ندارند» در تاریخ  10مرداد ماه 94 در روزنامه ایران ، مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش جوابیه ای صادر کرده است.

عین جوابیه سازمان پژوهش و برنامه ریز آموزشی به شرح زیر است:

با توجه به تغییر ساختار نظام آموزشی در سال های اخیر ، در محتوای آموزشی نیز تغییرات لازم انجام گرفته است . کتاب های درسی با مشارکت و حضور معلمان مجرب ، متخصصان موضوعی ، برنامه ریزی درسی ، روان شناسی ، تکنولوژی آموزشی و هنر در شورای برنامه ریزی درسی و کمیته کاری تالیف می شوند .

در این فرایند «اعتبار سنجی» یکی از مراحل مهم جهت غنای بیشتر و اعتبار مواد آموزشی می باشد که به صورت متمركز (در دفتر تالیف ) و غیرمتمرکز ( ارسال پیش نویس کتاب های درسی به گروه های تحلیل محتوای ادارات کل آموزش و پرورش استان ها و بارگذاری محتوای تولید شده در درگاه دفتر تالیف ) از نظرات متخصصان ، صاحب نظران و دبیران مجرب استفاده و پس از تایید نهایی ، کتاب درسی تدوین و وارد چرخه آموزش و اجرا می گردد.

در حین اجرای محتوای تولید شده در محیط واقعی کلاس درس ، جهت پشتیبانی ، معرفی و آموزش گروه های مرتبط و برقراری ارتباط با آن ها اشاعه برنامه نیز صورت می گیرد . بازخوردهایی که از طریق اشاعه برنامه به دست می آید و هم چنین نظرات واصله از معلمان ، صاحب نظران ، اولیای دانش آموزان و موسسات آموزشی مبنایی برای اصلاح برنامه و محتوای تدوین شده می باشد .

لازم به ذکر است همزمان با تالیف کتاب های درسی بسته آموزشی شامل کتاب راهنمای معلم نرم افزارهای آموزشی برای سهولت آموزش ، تولید و در اختیار معلمان محترم و دانش آموزان عزیز قرار می گیرد .

علاوه بر این پس از تدوین مواد آموزشی ، دوره های آموزشی ضمن خدمت معلمان در سطوح کشوری ، استانی و منطقه ای نیز برگزار می گردد.

 

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

16/10/1394

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

 

  بازديد کل : 2480109 نفر   - 434921 ip   بازديد امروز : 714 نفر   - 306 ip   بازديد ديروز : 1061 نفر   - 401 ip   آنلاين : 5 نفر