سه شنبه 27 آذر 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

برنامه آموزشي و امتحانات
پاسخ به گلایه سختی و سنگینی محتوای کتب درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از طراحی محتوای آموزشی زبان اقوام و ارائه آن در فضای مجازی خبر داد و اظهار کرد: به صورت فوق برنامه این کار را انجام خواهیم داد اما این موضوع که زبان اقوام به عنوان زبان رسمی دوم در مدارس مورد استفاده قرار بگیرد نیازمند سیاست گذاری های کلان است.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامه ‌ریزی آموزشی ، حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان در درباره انتقادات مطرح شده درباره کاهش ساعت درس 'تعلیمات دینی' اظهارکرد: برخی افراد که اظهار نظر می کنند قطعه ‌ای از یک پازل را در نظر می ‌گیرند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی تصريح كرد : تفکر و حکمت، قرآن و معارف، زبان فارسی، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، فرهنگ و تمدن و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارت های زندگی، زبان های خارجی، و سلامت و بهداشت و تربیت بدنی، 11 حوزه یادگیری در برنامه درسی ملی هستند که اهداف ما را تأمین می کنند.

وی با بیان این که رفتار دینی، عمل دینی و نگرش دینی در همه کتب درسی تعقیب می شود و باید مجموعه را یکپارچه ببینیم خاطرنشان کرد: طی آموزش و پرورش 12 ساله، ساعات درس تعلیمات دینی ما 46 ساعت بوده که یک ساعت از آن کم شده است و علت کاهش این یک ساعت در سال تحصیلی جدید این است که عناوین درسی دیگری وارد جدول دروس شده است.

محمديان با بیان این که از سایر دروس چون زبان انگلیسی، فارسی و ریاضی هم ساعاتی کم شده تا بتوانیم دروسی جدید را وارد برنامه کنیم افزود : در 5 درس جدید تفکر و سواد رسانه‌ای، کارگاه و تولید، بهداشت و سلامت، انسان و محیط زیست و سبک زندگی، تربیت سیاسی، دینی و شخصیتی دانش آموزان نیز مدنظر قرار دارد و موثرتر از برنامه های قبلی است. اگر یک ساعت از درس دینی کم شده اما تربیت دینی موثر در مجموعه دروس حذف نشده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در درباره سختی و سنگینی محتوای کتب درسی و گلایه خانواده‌ها در این خصوص بيان كرد : سختی و سنگینی محتوای دروس عمدتاً مورد گلایه خانواده های دانش آموزان مقطع ابتدایی است. خانواده ها روش‌ های جدید آموزش ما را به طور کامل نمی دانند. به همین خاطر مدرسه و معلم باید به دانش آموز آموزش دهد و خانواده تنها باید پشتیبان آموزش باشد.

محمدیان افزود: ما انتظار نداریم خانواده دروس انگلیسی پایه دهم را به دانش آموز خودش بیاموزد بلکه این وظیفه مدرسه است. برای دوره ابتدایی نیز خانواده باید دانش آموز را پشتیبانی کند. به خانواده ها توصیه اکید دارم که فرزندانشان را خسته نکنند و از آن ها انتظار بار سنگین آموزش را نداشته باشند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ‌ریزی آموزشی با تاکید بر این که کلاس های تقویتی اضافی و کتب کمک آموزشی فراوان نه تنها به آموزش بهتر دانش آموزان در خانواده کمک نمی کند بلکه به تربیت آن ها نیز لطمه می ‌زند عنوان کرد: اگر خانواده ‌ها کمک کنند تا دانش آموزان همین کتب درسی را خوب بخوانند و خوب تمرین کنند به موفقیت فرزندانشان کمک کرده ‌اند.

وی درباره آموزش زبان های عمومی به عنوان زبان رسمی دوم در مدارس اظهارکرد: اصل 30 قانون اساسی یک ظاهر دارد و یک تفسیر می خواهد؛ در قانون اساسی پیش بینی شده است که آموزش زبان رسمی 'فارسی' است و اسناد رسمی نیز به زبان فارسی نوشته می شود اما چاپ روزنامه و تولید برنامه‌ های تلویزیونی در استان ها به زبان قومی اشکالی ندارد.

محمدیان ادامه داد: اما در قانون اساسی گفته نشده است که به عنوان مثال آموزش در مدارس به دانش آموزان با زبان آذری و مانند آن انجام شود. در این خصوص باید شورای نگهبان قانون اساسی را تفسیرکند که منظور از «ادبیات» چیست و آیا زبان های دیگر را نیز شامل می شود یا خیر؟.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به این که البته در کتب جغرافیا به فرهنگ و ادبیات قومی هر استان پرداخته ‌ایم گفت: اما این موضوع که با زبان قومی به دانش آموزان تدریس کنیم نیازمند سیاست گذاری های کلان است و از اختیار آموزش و پرورش خارج می شود در این خصوص باید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری کند. ما به اندازه ‌ای که می‌ توانستیم اقدام کرده ‌ایم.

وی به طراحی کتبی برای آموزش زبان اقوام در سازمان پژوهش اشاره کرد و افزود : زبان اقوام را از گنجینه‌ های زبانی و ادبی کشور و پشتوانه زبان فارسی می‌دانیم و قصد داریم از این گنجینه ها استفاده و آموزش زبان اقوام را در محیط مجازی ارائه کنیم؛ البته این آموزش تنها برای یک قوم نیست بلکه به عنوان مثال اگر بخواهیم محتوای آموزش زبان آذری را آماده کنیم مختص آذربایجان غربی و شرقی نخواهد بود بلکه برای همه علاقه مندان به زبان آذری قابل استفاده است. اکنون در حال طراحی این محتوا هستیم که آن را به صورت مجازی و در شبکه رشد بارگذاری و ارائه کنیم.

محمدیان درباره توجه به شعار سال در کتب درسی اظهارکرد: در این زمینه چندان عقب افتادگی نداریم و مباحث اقتصادی با رویکرد مقاومتی در محتوای درسی گنجانده شده ‌اند. ما باید اقتصاد مقاومتی را به صورت تلفیقی ارائه کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ‌ریزی آموزشی ادامه داد: در سال های اخیر 600 نقطه هدف را در کتب درسی تغییر دادیم و اصلاح کردیم که مفاهیمی چون کار، تولید، مصرف بهینه، انرژی تجدید پذیر، انرژی های نو، پس انداز، بانک و بیمه، از این جمله هستند.

وی درباره گرایش جنسیتی در تدوین کتب درسی اظهارکرد: ما گرایش جنسیتی در تدوین کتب درسی در برخی موارد داریم و در برخی موارد خیر. به عنوان مثال حقوق شهروندی برای هر دو جنسیت ارائه می شود و در واقع عمده کتاب های ما نیازهای انسانی را مورد توجه قرار می دهد.

 

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

1395.03.17

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

 

  بازديد کل : 2480130 نفر   - 434922 ip   بازديد امروز : 735 نفر   - 307 ip   بازديد ديروز : 1061 نفر   - 401 ip   آنلاين : 4 نفر