چهارشنبه 25 مهر 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

برنامه آموزشي و امتحانات
اهداف تعلیم و تربیت، قربانی سودجویی ناشران

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرگزاری فارس، سید حسین طلایی زواره ،معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در نشست خبری که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: در گذشته معلمان در خصوص محتواهای جدید درسی که تدوین می‌شد، ابهام و پرسش‌های بسیاری داشتند و به سختی به پاسخ سوالات خود می‌رسیدند، به همین دلیل بسته  آموزشی به نام «بر فراز آسمان» توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آماده شد.

طلایی زواره اظهار داشت: در تولید این بسته آموزشی دو هدف عمده مدنظر بود، مهم‌ترین هدف توسعه شایستگی‌ها و صلاحیت‌های معلمان کتب جدیدالتألیف بوده است تا به تناسب کتاب‌های درسی و سرفصل‌های این کتب، زمینه‌ای برای توسعه فردی معلمان فراهم شود.

وی تصریح کرد: هدف دوم تدوین بسته آموزشی«بر فراز آسمان» تدریس درس به درس دروس توسط مولفان است و با استفاده از این وسایل کمک‌آموزشی، معلمان سطح دانش خود را افزایش داده و اگر اشکالی در بخش کتاب‌های درسی و یا شیوه تدریس داشتند در این زمینه مطرح می‌کنند.

طلایی زواره در تشریح جزئیات بسته آموزشی «بر فراز آسمان» گفت: یک بخش آن، بخش کلیات است، میزگردی است که مولفان و کارشناسان تالیف حضور دارند، گفت‌وگوی صمیمی درباره کتاب و رویکرد آموزش و ارتباط با اسناد تحول آموزش و پرورش است و درس‌ها فصل به فصل توضیح داده شده و نیز با توجه به دو زبانه بودن برخی مناطق و تسلط نداشتن کافی برخی معلمان به زبان فارسی، این بسته آموزشی مانند کتاب گویاست.

وی افزود: بخش دیگر مرور است، معلم قبل از آن که وارد محتوای درسی شود می‌تواند مطالبی را که در سال‌های قبل بیان شده بود را مشاهده کند و در این بخش می‌تواند با سابقه و محتواهای قدیم بخشی از کتاب درسی آشنایی پیدا کند.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بخش دیگر بسته آموزشی «بر فراز آسمان» را گنجینه خواند و در توضیح آن گفت: این بخش شامل دو قسمت است. گنجینه معلمان که در راستای شکوفا کردن و توسعه تربیت شایستگی های معلمان است و در آن  میز مجلات رشد به‌ صورت پی‌دی‌اف موجود است و کتاب‌نامه رشد، کتاب‌های کمک ‌آموزشی که منطبق با فرآیندهای آموزشی است، معرفی شده است.

طلایی زواره تصریح کرد: معلمانی که می‌خواهند مطالعاتی داشته باشند، می‌توانند کتاب‌های مطلوب، فیلم‌های آموزشی موجود و نرم‌افزارهایی که در این ارتباط است را شناسایی و تهیه نمایند و بخش دیگر از گنجینه، گنجینه برنامه درسی است که کتاب راهنمای معلم فراخور هر درسی و شیوه صحیح تدریس از جمله محتوای آن است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این که «آیا این بسته آموزشی جایگزین دوره ضمن خدمت خواهد شد؟»، گفت: این بسته در تکمیل این دوره‌ها است و برای تأمین مدرسان و کسانی که آموزش ضمن خدمت را دیده‌اند خواهد بود.

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: این بسته در قالب دی وی دی است و قابلیت نصب ندارد. بخش‌های مختلفی دارد و کار با آن آسان است و برای معلمانی که در دوره‌های ضمن خدمت شرکت کرده‌اند، کتاب درسی و بسته آموزشی رایگان ارئه شده است و برای سایر معلمان پایه‌های پنجم و نهم سامانه‌ای طراحی شده است تا با رقم ناچیزی این بسته را خریداری کنند.

 

آموزش معلمان به وسیله شبکه های اجتماعی و اینترنت، شاید در آینده

طلایی زواره در خصوص پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره برنامه‌های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از استفاده بهینه از اینترنت و شبکه‌های مجازی در آموزش معلمان خبر داد و خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم با استفاده از شبکه ملی مدارس، موضوع آموزش را فراهم کنیم، اما پهنای باند کم است و برای بارگذاری ویژه تمام معلمان و دانش‌آموزان امکان‌پذیر نیست. همچنین از طریق تلفن همراه و شبکه های اجتماعی در حال برنامه ریزی برای آموزش هستیم که در آینده اعلام خواهد شد.

وی افزود: با استفاده از فروش اینترنتی در سراسر کشور در تلاش هستیم تا بازار سیاه خرید کتاب و بسته های آموزشی را جمع کنیم؛ با استفاده از همین سامانه فروش، بین  معلمان، دانش‌آموزان و اولیا ارتباط برقرار کرده‌ایم و شرایط کار با این سامانه به این گونه است که برای معلمان، دانش‌آموزان و اولیا کُدی پیش بینی شده است که هر فردی می‌تواند به وسیله آن کد به تولید محتوا در این سامانه بپردازد.

 

جزئیات و شرایط اعتبار بخشی و ایجاد اصلاحات در کتب درسی

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص اعتبار بخشی و ایجاد اصلاحات در کتب درسی گفت: کتاب‌هایی که تألیف می‌شوند در دو مرحله، اعتباربخشی خواهند شد، یک مرحله نظری بوده و برخی از معلمان به‌وسیله روش خوشه‌ای انتخاب شده، نظرات‌شان گرفته مي شود و از برخی از آن ها دعوت می‌شود و نظرات معلمان لحاظ خواهد شد و بخشی دیگر ارتباط‌بخشی عملی است؛ زمانی که کتاب توزیع می‌شود، اعتبارسنجی عملی شروع شده، استان‌های مختلف انتخاب می‌شوند و کارشناسان تحلیل محتوای استان‌ها و همکاران گروه تألیف، داده‌ها را جمع‌آوری کرده و اصلاحات در سال آینده اعمال می‌شود.

طلایی زواره درباره ارزیابی کتب پایه‌های اول تا چهارم ابتدایی اظهار داشت: برنامه‌ای در نظر است تا به تناسبی که پایه‌های جدید تولید می‌شود ارزشیابی دوره تحصیلی اول، دوم و سوم به‌عنوان ابتدایی اول و نیز در کتاب‌هایی که سه سال پیوستگی مطالب دارند به پژوهشگاه واگذار شود تا بررسی نهایی انجام شده و براساس ارزشیابی، اصلاحات جدید انجام خواهد شد.

 

پیش‌بینی تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان در کتب درسی

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی  در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر پیش بینی تربیت سیاسی و اجتماعی که از ساحت‌های تربیتی نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده، در کتب درسی دانش آموزان چگونه است، گفت: براساس سند تحول بنیادین زیرنظام برنامه درسی ملی وجود دارد که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است و در آن سند برنامه درسی ملی 11 حوزه یادگیری است که تألیفات براساس آن حوزه‌های یادگیری تألیف می‌شود و تربیت سیاسی اجتماعی دانش آموزان بیشتر در حوزه مطالعات اجتماعی و به‌عنوان محتوا موجود است.

وی در خصوص انتقاد از حجم ستگین کتب درسی خاطر نشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش میزان ساعت تدریس را مشخص کرده است و بحث متناسب‌سازی محتوا با ساعات آموزشی و ذهن دانش‌آموز از دغدغه‌های جدی است و ویژگی‌های روان‌شناختی دانش‌آموزان یکی از مؤلفه‌های درسی است که بررسی جدی می‌شود.

 

دلایل کاربردی نبودن محتواهای کتب درسی

طلایی زواره در خصوص این پرسش خبرنگار فارس که برخی از کارشناسان تعلیم و تربیت از کاربردی نبودن محتواهای کتب درسی آموزش و پرورش انتقاد می کنند، گفت: در تألیف کتب درسی تلاش می‌شود که محتوای تولیدشده متناسب با آداب و مهارت‌های زندگی باشد. بخشی در کتب در خصوص تفکرات، حکمت و تفکر و پژوهش است و در این تولیدات از لحاظ حافظه‌مداری خارج شده و به خلاقیت‌محوری پرداخته می‌شود.

وی افزود: برای استفاده بهینه از این کتب و محتوای آن نیاز است تعامل بین دانش‌آموز و معلم وجود دارد، ظرفیت کلاس و ناآگاه بودن معلم شاید بر این موضوع تأثیر بگذارد. در کتب درسی بخشی وجود دارد به نام فعالیت کلاسی، این متضمن زمان کافی و رابطه تعاملی بین دانش‌آموز و معلم است و در اکثر مواقع معلمان اثر آن را کمرنگ می‌کنند.

 

آموزشگاه های کنکور و ناشران کمک آموزشی زحمات سازمان را هدر می دهند

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه سخنان خود با انتقاد از آموزشگاه‌هایی که به دانش‌آموزان به جای آموزش حل مسئله، آموزش تست زنی می‌دهند، خاطر نشان کرد: این موضوع متاسفانه از مطالبه های جدی اولیا و یا خود دانش‌آموز درخصوص کنکور است و با این گونه آموزش ها اهداف تعلیم و تربیت فدا می‌شود و بخشی از آن به‌وسیله همین پارادوکس‌هایی است که وارد نظام آموزش و مدارس شده است.

طلایی زواره همچنین استفاده معلمان از کتاب‌های آموزشی و مجبور کردن دانش‌آموزان به روی آوردن به این کتاب‌ها را مورد انتقاد قرار داد و افزود: این اقدام باعث ار بین رفتن روحیه حل مسئله و ناخودآگاه کم رنگ شدن کل زحمات سازمان پژوهش در تولید حکمت و تفکر است.

طلایی زواره با بیان این که مجبور کردن دانش‌آموز برای خرید کتاب حل مسئله تخلف است، اظهار داشت: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش هر رسانه و یا وسایل آموزشی که می‌خواهد وارد مدرسه شود، باید به تأیید سازمان پژوهش برسد و اگر آن وسیله کمک آموزشی به تأیید این سازمان نرسیده باشد ورودش به مدرسه تخلف و قابل پیگیری است.

 

تلاش برای پایین بودن قیمت کتب درسی از نرخ تورم

وی در پایان سخنان خود با اشاره به افزایش قیمت کتب درسی گفت: این افزایش براساس 3 مقوله کاغذ، چاپ و هزینه‌های توزیع است. تلاش شده بهره‌وری افزایش پیدا کند تا نرخ کتاب از تورم بیش‌تر نشود و باید یادآور شد درخصوص هزینه چاپ و صحافی افزایش رشد حقوق کارگران و در خصوص توزیع کتب درسی افزایش هزینه‌های ایاب و ذهاب و باربری مورد توجه است و به تناسب قیمت تمام‌شده کتاب را افزایش می‌دهیم.

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

وزارت آموزش و پرورش

11/07/1394

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

 

  بازديد کل : 2412452 نفر   - 416880 ip   بازديد امروز : 2051 نفر   - 144 ip   بازديد ديروز : 505 نفر   - 211 ip   آنلاين : 6 نفر