پنجشنبه 26 مهر 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

برنامه آموزشي و امتحانات
پاسخ آموزش و پرورش به گلایه سنگینی حجم و محتوای کتب درسی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارتباط میان میانگین نسبتا پایین نمرات دانش‌آموزان با محتوای کتب درسی در پی اعلام هر ساله تحلیل نمرات امتحانات نهایی اظهار کرد: همه ساله در دفاتر تالیف کتب، نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی و کنکور، همواره مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این پیمایش‌ها مشخص می‌کنیم نسبت به کدام عناوین درس و پرسش‌ها ابهام و یا مساله وجود دارد و با بررسی درخصوص برخی محتوای کتب تصمیم‌گیری‌هایی انجام می‌دادیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان این که تحلیل امتحانات جزء اصول کار برنامه‌ریزی درسی است، گفت: البته اخیرا مرکز سنجش هم این کار را به طور جدی در دستور کار قرار داده و هر جا نقصی باشد، به طور جدی بررسی و اصلاح می‌کند.

محمدیان افزود: در کل می‌توان گفت آموزش تک مولفه‌ای نیست و تنها به محتوای کتاب مربوط نمی‌شود بلکه برای یک آموزش خوب، معلم هم باید تدریس خوبی داشته باشد، پشتیبانی روحی و روانی دانش‌آموز خوب باشد و در منزل مشکل نداشته باشد. همچنین دانش‌آموز باید تغذیه خوبی داشته باشد، زمانبندی کلاس درست باشد و غیره.

معاون پژوهش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که در حوزه برنامه‌ریزی درسی همکارانم توجه می‌کنند حتما فاکتورهای مربوط به محتوا را لحاظ کنند، گفت: به عنوان مثال حتی اگر واژگان ثقیلی وجود داشته باشد، برای درک بهتر واژه مناسبی را جایگزین می‌کنند و یا اگر حجم آن بالا باشد آن را تعدیل می‌کنند.

محمدیان در واکنش به این که اغلب خانواده‌ها و معلمان در خصوص برخی دروس گلایه دارند که حجم کتب بالاست گفت: این مساله باید بررسی شود. ما برنامه درسی را 36 هفته‌ای تنظیم می‌کنیم اما برخی 30 هفته‌ای اجرا می‌کنند. ما کلاس را 50 دقیقه‌ای در نظر می‌گیریم برخی دو زنگ را به هم وصل می‌کنند و کلاس 35 دقیقه‌ای برگزار می‌کنند یا برخی عنوان می‌کنند که کتاب سنگین است. باید دید نسبت به چه چیزی کتاب سنگین است برای معلم یا برای دانش‌آموز؟

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان این که کتب درسی به روش فعال طراحی می‌شوند عنوان کرد: روش فعال به این معناست که معلم و دانش‌آموز در کلاس درس با یکدیگر گفت‌وگو کنند. حالا فرض کنید به طور استاندارد اگر قرار باشد در یک زنگ 50 دقیقه‌ای معلم با هر دانش‌آموز 3 دقیقه گفت‌وگو کند باید تراکم کلاس 15 دانش‌آموز باشد حال اگر کلاس 30 نفره باشد آیا می‌توان این روش تعاملی را اجرا کرد؟.

 

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

1394/04/15

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

 

  بازديد کل : 2415699 نفر   - 417207 ip   بازديد امروز : 1271 نفر   - 177 ip   بازديد ديروز : 4011 نفر   - 280 ip   آنلاين : 6 نفر