پنجشنبه 22 آذر 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

کادر آموزشی و اداری
رتبۀ يک رياضي، درس ‌ها را چگونه خوانده است؟

اين مطلب، حاصل گفت و گو با پژمان شهبازي ، رتبۀ يک رياضي 94 است. پژمان شهبازي ، رتبۀ يک گروه آزمايشي علوم رياضي و فني آزمون سراسري سال 94، از اصفهان است؛ داوطلبي که بدون استفاده از مدارس غيرانتفاعي با شهريه بيش از 12 ميليون تومان و بدون استفاده از دبيراني که براي يک ساعت و نيم صدها هزار تومان مي‌گيرند ، به بهترين رتبۀ آزمون سراسري دست يافته است.

 چه شد ؟ چه کرده است ؟ در تهران، دانش آموز خوب درس خوان کم نداريم؛ نحوۀ درس خواندن اين دانش آموز موفق شهرستاني چگونه بوده است؟ 

براي رسيدن به پاسخ همين سؤال ها به سراغ  وي رفتيم  و  نظر اين داوطلب اصفهاني را  درباره  نکاتي چند پرسيديم و او نيز با خوشرويي به سؤال‌هاي ما پاسخ داد .

 

نحوۀ مطالعۀ درس‌هاي مختلف

ادبيات : لغت و تاريخ ادبيات ، جنبۀ حفظي دارند و آن ها را بايد خواند و بارها تکرار کرد تا در ذهن باقي بماند . من  هنگام تکرار مطالب حفظ شده، در ابتدا مطالبي را که در ذهنم بود، براي خودم مرور مي‌کردم و بعد، هرچه از خاطرم رفته بود، مي‌خواندم. براي تسلط بر سؤال هاي قرابت معنايي ، شعر خواندن و فهميدن معني ابيات، بسيار مؤثر است؛ يعني نبايد خود را محدود به اشعار کتاب کرد. در املا هم، علاوه بر حفظ کردن املاي واژگان کتاب، بايد به کلمات هم آوا توجه داشت . همچنين ريشه ‌يابي، در پي بردن به املاي صحيح کلمات عربي کمک بسياري مي کند. براي دستور زبان هم علاوه بر آشنايي با قواعد موجود بايد تست زياد زد؛ چون سؤال‌ هاي زبان فارسي در تست با قواعد ثابتي که در کتاب درسي خوانديم، فرق مي‌کند. براي تسلط بر آرايه ‌هاي ادبي نيز من فکر مي‌کنم که اول بايد درک خوبي از آرايه ‌ها داشت و بعد از آن بايد آرايه‌ هاي ابيات مختلف را پيدا کرد تا توانايي استخراج آرايه ‌ها را به دست آورد.

عربي: امسال سؤال ‌هاي عربي گروه آزمايشي علوم رياضي و فني آسان بود. در کل، کاري که من براي پاسخ گويي سريع‌ تر به سؤال‌هاي ترجمه و تعريب  انجام مي ‌دادم اين بود که يک بخش از جمله را که قرار بود ترجمه شود، انتخاب مي‌کردم و در همۀ گزينه‌ها بررسي مي‌کردم؛ مثلاً فعل جمله را بررسي مي‌کردم و از اين راه، سريع‌ تر مي ‌توانستم با خواندن بخش کوچکي از جمله، گزينه‌ هاي غلط را حذف کنم. پاسخ گويي به سؤال ‌هاي درک مطلب و متن عربي نيز، نيازمند توجه به نشانه ‌هاي موجود در متن، مثل کلمات اصلي موجود در متن و بررسي آن ها دارد.

معارف اسلامي: سؤال‌ هاي کنکور سال گذشته، منبع مهمي براي درس معارف اسلامي است؛ براي مثال، پيام آيات را از تست‌ هاي کنکور سال ‌هاي گذشته مي‌شود، برداشت کرد؛ يعني، علاوه بر مطالعه کتاب، پاسخ به تست‌ هاي کنکور سال‌ هاي گذشته مي‌تواند در فراگيري و پاسخ گويي به سؤال ‌ها بسيار مفيد باشد.

زبان خارجي : زبان انگليسي من خوب بود؛ البته در حدي نبود که براي اين درس مطالعه نکنم. واژگان کتاب را که حفظ کرده بودم و براي گرامر هم به نظر من توجه به متن ‌هاي کتاب، بسيار مؤثر است. در سؤال‌ هاي درک مطلب هم گاه کلمه‌اي است که معني ‌اش را نمي‌ دانيم و بايد حدس بزنيم. اگر اين گونه سؤال‌ ها را بشناسيم و بيشتر روي اين سؤال‌ ها کار کنيم، در پاسخ گويي به آن ها کمک خواهد کرد. خود من گاه پيش مي‌آمد که معني ترکيبي را متوجه نمي‌ شدم، اما براي درک مفهوم اصلي متن با مشکلي مواجه نمي‌ شدم؛ چون براي پاسخ به درک مطلب‌ ها، فهميدن متن کلي و تقسيم بندي هاي متن در درجه اول اهميت است؛ البته دانستن واژگان انگليسي، به خصوص آن چه که در گسترۀ کتاب‌ هاي درسي است، نيز  به درک بهتر متن هاي انگليسي کمک مي‌کند.  

رياضي: مهم ترين مانع بر سر راه پاسخ گويي به سؤال ‌هاي هندسه تحليلي، به نظر من طولاني بودن راه حل‌ها و وقت گير بودن سؤال‌ هاست؛ تا جايي که عده ‌اي از داوطلبان به همين دليل، اين درس را کنار مي‌گذارند. به نظر من، براي موفقيت در پاسخ گويي به سؤال ‌هاي اين درس، بايد خيلي تست کار کرد و حين تست زدن بايد راه هاي مختلف پاسخ گويي را پيدا کرد؛ يعني لازم است که با ذهني خلّاق در هندسه تحليلي جلو رفت تا بتوان کوتاه ‌ترين راه پاسخ گويي مباحث يا تست هاي مختلف را پيدا کرد. در هندسه پايه نيز، با اين که در بعضي از فصل‌ ها جنبه خلاقيت در سؤال‌ ها قابل توجه است، اما اکثر مواقع از موارد مشخصي سؤال طرح مي‌ شود؛ يعني يک نشانه‌ هايي در سؤال هست که مي‌ شود از آن نشانه يا نشانه ‌ها، براي پيدا کردن راه حل استفاده نمود. براي پيدا کردن نشانه ‌ها هم بايد تست زياد زد و مساله ‌هاي بسياري را حل کرد.

رياضي گسسته، يکي از درس ‌هايي است که نياز به دقت بسيار دارد؛ براي مثال، از مبحث نظريه اعداد مي‌ شود انواع سؤالات را طرح کرد که در بسياري از موارد، راه حل خاص دارند. براي آشنا شدن با انواع سؤال ‌ها و  پيدا کردن راه حل آن ها بايد تست زياد زد و وقت زيادي را صرف اين مبحث کرد .براي ديفرانسيل، تمرين‌ هاي خود کتاب خيلي مهم است. بسياري از اوقات، سؤال ‌هاي کنکور به سؤال ‌هاي کتاب شباهت دارد. ديفرانسيل، مفهومي ‌تر از مباحث ديگر رياضي است؛ براي مثال، داوطلب بايد مفهوم مشتق را درک کرده باشد و بداند که به چه کار مي‌آيد؛ چون شايد در يک سؤال از اسم مشتق استفاده نشود، اما از مشتق در آن استفاده شود. سؤال‌ هاي ديفرانسيل گاه ظاهري پيچيده دارد و به نظر مي‌آيد که  راه حل آن طولاني است؛ اما بسياري از اوقات مي‌توان همين سؤال ‌ها را با راه حلي کوتاه حل کرد که لازمۀ آن، فهميدن اين درس است.

درس آمار به نظر من ارزش خواندن دارد؛ چون سؤال ‌هايي دارد که جنبۀ خلّاقيت ندارند؛ حتي شايد بتوان گفت که جنبۀ کليشه‌اي پيدا کرده باشند؛ يعني حدود مبحث معلوم است؛ البته  گاه نياز به محاسبات طولاني دارد و بايد سرعت عمل داوطلب در اين زمينه، خوب باشد.

فيزيک : بعضي از فصل هاي فيزيک، مثل سينماتيک و ديناميک، گسترده است و مي توانند انواع سؤال را از اين مباحث طرح کنند و بعضي از فصل ها هم سؤالات مشخصي دارند، و بالاخره بخشي از فصل ها مثل انرژي هسته‌اي در انتهاي کتاب فيزيک سال چهارم بيشتر جنبۀ حفظي دارند. بايد گفت که شناخت اين مباحث حفظي، بسيار مهم است و نبايد از آنها غفلت نمود.

عده ‌اي تصور مي‌کنند که سؤال هاي فيزيک را مي‌توان با حفظ فرمول هاي متعدد پاسخگو بود. من در زمينۀ حفظ فرمول ضعيف هستم و اعتقادي هم به اين کار ندارم؛ چون اگر فقط فرمول حفظ شود و مطلب درست درک نشده باشد، هر لحظه ممکن است که فرمول فراموش شود، و چون مفهوم درست جا نيفتاده است، سؤال مورد نظر از دست مي رود؛ از طرف ديگر، نمي شود روي اين که يک سؤال حتماً شبيه سؤال ديگر است ، سرمايه گذاري کرد و فرمول گذاري نمود؛ يعني امکان دارد که طراح از شيوه اي استفاده کند که با فرمول تعيين شده جوابگو نباشد.

شيمي : سؤال‌ هاي شيمي نسبت به سال هاي گذشته،  مفهومي تر شده است و در ضمن نياز به محاسبات دارد که «زمان بر» است؛ براي همين، داوطلبان بايد سرعت محاسبات خود را افزايش دهند. در کل، من معتقدم، بر خلاف تصور بسياري از داوطلبان که سؤال هاي شيمي امسال را دشوار ارزيابي کردند، سؤال هاي اين درس پايبند اصولي است که باعث مي شود راه حل‌ ها قابل پيش‌ بيني باشد و با تست زدن زياد مي‌توان آن ها را پيدا کرد؛ يعني به نظر من در سؤال ها خلاقيت چنداني وجود ندارد. در سؤالات حفظي هم من فکر مي کنم که به يک مجموعه از موارد خاص اشاره مي شود که در بسياري از اوقات مي توان به نوعي آن ها را به مفاهيم ربط داد و از حفظ کردن فرمول وار مطالب خودداري کرد؛ براي مثال، ساختار بسياري از مواد را مي شود با توجه به اسمشان، نوشت؛ مانند ساختار  'سال سيلات' که بارها در کنکور آمده است؛ از طرفي ما ساختار سالي سليک اسيد را خوانده‌ايم. حال اگر بخواهيم اين دو ساختار را حفظ کنيم، ساده نيست، اما اگر توجه کنيم که هر دو تاي اين موارد، هسته ثابتي دارند که شاخه ‌هايي به آن ها وصل شده است، کار ساده ‌تر مي‌شود: متيل به سال سيلات وصل شده و اسيد به سالي سليک .

 

درصدهاي اين رتبه اولي در آزمون سراسري94

 درصد درس ‌هايم عبارتند از: ادبيات فارسي 84، عربي 100، معارف اسلامي 100، زبان خارجي 100، رياضي 87.3، فيزيک 94.1 و شيمي97.2 .

 

ماشين حساب

به خاطر ندارم که از ماشين حساب براي حل يک سؤال استفاده کرده باشم؛ چون نمي شود که يازده ماه از سال چهارم را با ماشين حساب کار کرد و ماه آخر، آن را کنار گذاشت؛ اصلاً به نظر من، يکي از مهم ‌ترين دلايل تست زدن ، سرعت در محاسبات است و من براي اين مساله ارزشي بسيار قائل بودم.

 

ميزان مطالعۀ دروس عمومي و اختصاصي

بيش از عمومي يا اختصاصي، برايم مهم اين بود که بر مبحثي که مي خواهم بخوانم کاملاً مسلط شوم و بعد سراغ درس ديگر بروم؛ مثلاً امکان داشت که دو روز براي يک مبحث فيزيک تست بزنم و اصلاً عربي نخوانم و هفتۀ بعد بيشتر عربي بخوانم، و البته اين کار جالبي نيست؛ اما در کل قبل از عيد، بيشتر وقتم صرف اختصاصي‌ ها مي ‌شد و بعد از عيد، عمومي ها را جدي‌ تر خواندم.

نحوه تست زدن سر جلسۀ آزمون

اگر اولين بار که يک سؤال را مي خواندم چيزي به ذهنم نمي رسيد، آن را براي بعد مي گذاشتم؛ اما اگر سؤالي را حل مي‌کردم و به نتيجه نمي رسيدم، روي آن وقت نمي گذاشتم. با اين شيوه، وقت کم نياوردم؛ البته در آخر، يک مجموعه از سؤال‌ ها مانده بود که  به آن ها پاسخ نداده بودم و مقداري هم زمان داشتم و توانستم که بار ديگر سؤال‌ ها را بررسي کنم؛ هر چند که به تعدادي از سؤال ها در نهايت نتوانستم پاسخ بدهم.

تعطيلات نوروزي

در اين ايام، بيشتر ترم دوم پيش دانشگاهي و بخشي از دروس عمومي را نيز مطالعه کردم. آمار و هندسۀ پايه را هم در اين ايام، مطالعه کردم. در کل روزي 8 تا 9 ساعت در تعطيلات نوروزي مطالعه مي‌کردم.

تفريح

روزهاي چهارشنبه قبل و بعد از عيد، در مدرسه فوتبال بازي مي‌کرديم. جمعه‌ها هم فوتبال بازي مي ‌کردم و اين کار، بسيار در حفظ روحيه ‌ام مؤثر بود؛ در ضمن من 8 ساعت خواب شبانه روزم را حتماً داشتم.

خانواده

پدر و مادرم ديپلمه هستند و برادرم با رتبه 26 ، دانشجوي رشته برق دانشگاه صنعتي اصفهان است. تجربه مطالعه و کنکور دادن او براي من بسيار مفيد و در واقع فضا کاملاً آماده و در جهت تشويق من بود.

فضاي کلاس

جهت گيري کلاس و بچه ‌ها به سمت درس و کنکور بود، و اگر دانشآموزي هم در جوّ درس خواندن نبود، چون اغلب دانش ‌آموزان با او همراه نبودند، نمي‌توانست مانع تراشي کند يا مشکلي به وجود آورد.

نيايش

قرار نيست که نيايش الزاماً باعث خوب شدن رتبه شود؛ اما بدون شک در آرامش و پشتگرمي فرد نقش دارد. ببينيد همه مي گوييم که براي موفقيت در کنکور، پشتيباني دوستان و خانواده ضروري است. حال تصور کنيد که فرد، پشتيبان بسيار بهتر و والاتري به نام پروردگار داشته باشد. کسي که نيايش مي کند، بيش از ديگران اين حس پشتيباني و پشت گرمي را دارد. 

 

آزمون هاي آزمايشي

اگر نتايج آزمون مطابق ميلم نبود، مضطرب يا ناراحت نمي شدم و به جاي آن به تحليل آزمون مي پرداختم تا به مشکلم پي ببرم و آن را رفع کنم.( پيك سنجش-۱۳۹۴/۱۲/۱۷)

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

 

  بازديد کل : 2470805 نفر   - 432837 ip   بازديد امروز : 504 نفر   - 87 ip   بازديد ديروز : 1049 نفر   - 269 ip   آنلاين : 4 نفر