دوشنبه 28 آبان 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

فعالیتهای فرهنگی ، آموزشی
مهارت هاي موفقيت در تحصيل

موفقيت نوعي توانايي است كه راه رسيدن به هدف را براي ما آسان مي سازد. موفقيت يك سفر است كه در تمام ابعاد و جنبه هاي زندگي جريان دارد. ما هر كه هستيم و در هر كجا و با هر شرايط كه زندگي مي كنيم، مي توانيم در رسيدن به خواسته هاي ارزشمند خود موفق باشيم، ولي بايد بدانيم كه موفقيت رايگان به دست نمي آيد، قيمت آن بذل كوشش و جديت دائمي از سوي ماست. براي كسب موفقيت تنها به دست آوردن اطلاعات و دانش كفايت نمي كند، بلكه به كارگيري و تمرين مستمر آن اطلاعات است كه ما را به مقصود مي رساند. دانش و اطلاعات به كار گرفته شده و تمرين شده را «مهارت» مي نامند. موفقيت در تحصيل نيازمند دو چيز است: علاقه، و مهارت (كاربرد ماهرانه فنون و روش ها).

اگر كسي نسبت به تحصيل بي علاقه است، علت را بيرون از خود جست وجو نكند و براي ايجاد علاقه به والدين هم توصيه مي شود، صرفاً از ابزارهاي بيروني استفاده نكنند؛ چرا كه تقويت انگيزه هاي دروني فرد و حذف ابزارها و فشارهاي بيروني است كه مي تواند او را در كسب موفقيت در تحصيل كمك كند. در اين نوشته تلاش می کنیم مهارت هاي موفقيت در تحصيل را براي خانواده ها و تمامي دانش آموزان به ويژه دبيرستاني ها و كنكوري ها بيان نماييم تا همه علاقه مندان به تحصيل بتوانند با كسب موفقيت هاي تحصيلي و تحقق هدف هاي ارزشمند خود، همواره احساس شادماني و نشاط بيشتري داشته باشند.


مهارت هاي موفقيت در تحصيل

آشنايي و به كارگيري مجموعه فنون و روش هايي كه منجر به فهم بهتر مطالب درسي و پيشرفت و موفقيت تحصيل مي شود را مهارت هاي موفقيت مي گوييم.


نقش والدين و مربيان در موفقيت تحصيلي

بهتر است ما به عنوان والدين يا مربيان، از كودكي به فرزندان خود ياد بدهيم كه چگونه ياد بگيرند تا ضمن پايداري مطالب آموخته شده قادر باشند تغييرات مفيد و مطلوب را در خود بيش از پيش به وجود آورند. در شيوه هاي جديد آموزشي گفتن، شرح دادن، رونويسي كردن، حفظ كردن و تلاش هايي از اين قبيل را نمي توان آموزش ناميد، آموزش بايستي به مغز تلنگر بزند و او را به سوي يادگيري سوق دهد و ميل به يادگيري را در او تحريك كند. يادگيري بدون انگيزه و تفكر مانع كشف و بروز استعداد و خلاقيت فرزندان مي شود، اگر آموزش با تفكر و انگيزه توام باشد و يادگيرنده را درگير كند، منجر به يادگيري هاي عميق در او مي شود. همان طور که در شعار یونسکو (UNESCO) آمده است:

اگر به من بگویی، فراموش می کنم (Tell me and I forget)؛ اگر یادم بدهی، به خاطر می آورم (Teach me and I remember)؛ اما اگر درگیرم کنی، یاد می گیرم (Involve me and I learn).

  

انواع مهارت هاي موفقيت در تحصيل

از نظر صاحبنظران و كارشناسان آموزشي، مهم ترين مهارت هايي كه مي تواند منجر به موفقيت تحصيلي شود به قرار زير است:

هدف گذاري، برنامه ريزي درسي، روش صحيح مطالعه، تقويت حافظه، تمركز و دقت، تغذيه و استراحت، امتحان، آرامش، مديريت زمان، و كنكور. رمز برخورداري از اين مهارت ها دانستن، تمرين و به كارگيري هرچه بيشتر آنها است.

 

هدف:

هدف موضوع يا جايگاهي است كه براي رسيدن به آن فكر و تلاش مي كنيم، اگر ندانيم به كجا مي رويم رسيدن به مقصد دشوار و به تعبيري ناممكن است. شايد به جرأت بتوان گفت يكي از مهم ترين دلايلي كه دانش آموزان در كنكور موفق نمي شوند، نداشتن هدف است. پاسخ بسياري از دانش آموزان به اين سؤال «دوست داري در چه رشته دانشگاهي قبول شوي؟ اين است كه فرقي نمي كند، فقط يك رشته خوب باشد! پس براي موفقيت اولين گام انتخاب هدف است.

 

برنامه ريزي:

برنامه ريزي حركتي هوشمندانه، منطقي و مرحله بندي شده براي رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده است. صاحبنظران علم مديريت معتقدند اگر 20 درصد از زمان خود را صرف برنامه ريزي كنيم، 80 درصد باقيمانده را با اطمينان بيشتري قدم بر خواهيم داشت.

 

مطالعه:

نتيجه تحقيقات بيانگر آن است كه بيشترين اطلاعات از طريق مطالعه به دست مي آيد، بنابراين مطالعه مهم ترين شيوه يادگيري است كه با خواندن، يادداشت برداري، مرور كردن و تمركز همراه است. مطالعه بدون شناخت و به كارگيري روش صحيح مطالعه ممكن است نه تنها موفقيت تحصيلي را به همراه نداشته باشد، چه بسا زمينه بي علاقگي فرد را از درس و تحصيل نيز فراهم نمايد. براي كسب موفقيت تحصيلي علاوه برداشتن علاقه به مطالعه، آشنايي با روش صحيح مطالعه نيز ضروري است. روش صحيح مطالعه نيازمند آگاهي از تكنيك ها، شرايط، موقعيت ها و عوامل محيطي است كه به نسبت نوع درس مورد مطالعه، متفاوت است. به كاربردن فنون ماهرانه مطالعه، آن را آسانتر و لذت بخش تر مي نمايد و در نتيجه علاقه به مطالعه را افزايش مي دهد.

 

حافظه:

مغز انسان داراي ميلياردها سلول زنده است و در صورتي كه روش صحيح استفاده از اين توانايي نامحدود را بياموزيم، از موفقيت لذت خواهيم برد. مغز انسان از دو نيمكره چپ و راست تشكيل شده است. نيمكره چپ مربوط به حفظيات، فرمول و محاسبات است و نيمكره راست مربوط به تصوير، رنگ، خلاقيت و نمايش است. بيشتر انسان ها تنها از نيمكره چپ خود استفاده مي كنند. درحالي كه حافظه بلند مدت در نيمكره راست انسان قرار دارد. آشنايي با انواع حافظه، روش انتقال مطالب به حافظه بلند مدت، روش رسم نمودارهاي حافظه و رعايت فواصل زماني مرور درسي و منحني فراموشي به ما كمك خواهد كرد كه در مطالعه و يادگيري دروس احساس موفقيت بيشتري داشته باشيم.

 

تغذيه و استراحت:

كسب موفقيت تحصيلي مستلزم توجه به تمامي نيازها از جمله نياز جسمي، عاطفه، اجتماعي و... مي باشد. آگاهي از روش هاي تغذيه و استراحت صحيح مي تواند در موفقيت تحصيلي موثر باشد، براي مثال اين كه بدانيم: مصرف چه موادغذايي حافظه را تقويت مي كند؟ كدام موادغذايي خستگي را كاهش داده و بازدهي بيشتري ايجاد مي كند؟ شب قبل از امتحان كنكور، صبح امتحان كنكور مصرف چه موادغذايي مناسب تر است؟ ميزان و فواصل خواب و استراحت در برنامه ريزي درسي تا چه حد است؟ چگونه مي توان با كنترل عوامل محيطي و به كار بردن راهبردهاي رفتاري بيشترين انرژي را در هنگام خواب دريافت كرد؟

 

امنحان:

در امتحان معمولا چيزي بالاتر از معلومات شخصي فرد را مورد آزمايش قرار مي دهند. گاهي افراد اظهار مي دارند درس را خيلي خوب خوانده اند، اما از امتحان نتيجه دلخواه را كسب نكرده اند. در امتحان فكر، آرامش، نظم، توانايي انتقال، ميزان دريافت و درك مطالب فرد نيز مورد سنجش و اندازه گيري قرار مي گيرد. كسب فنون و مهارت هاي (قبل از امتحان، حين امتحان، بعد از امتحان) به دانش آموز كمك مي كند تا به موفقيت تحصيلي خود بيفزايد.

 

آرامش:

هر پديده و موقعيت جديدي با اضطراب و نگراني همراه است. درس پاسخ دادن، امتحان، كسب رتبه برتر در كلاس، كنكور و ... همه اين ها به ميزاني كه در تجربه نيامده باشند، اضطراب آورترند. از آن جايي كه داشتن آرامش باعث مي شود تا بتوانيم از تمامي توانايي هايمان به صورت كامل استفاده كنيم، آگاهی از تکنیک های کسب آرامش در مواقع بروز اضطراب نقش موثری در موفقیت تحصیلی دارد.

 

مدیریت زمان:

موفقيت در تحصيل در گرو توجه ويژه دانش آموزان به عوامل زمان است؛ زمانِ صحيح براي برنامه ريزي، مطالعه، استراحت، مرور درس ها، و از همه مهمتر، مديريت زمان در جلساتِ آزمون. دانش آموزاني هستند كه با داشتن اطلاعات علمي بسيار بالا، به دليل عدم مديريت زمان در جلسه آزمون فرصت نمي كنند به همه سؤالات پاسخ دهند. به خاطر داشته باشيم حتي كسب رتبه هاي برتر در كنكور فقط با داشتن اطلاعات علمي ميسر نيست، زيركي و استفاده درست از وقت نيز نكته مهمي است که بايستي به آن توجه نمود.

 

كنكور:

با اذعان به اين كه ورود به دانشگاه به هيچ وجه به منزله موفقيت در زندگي محسوب نمي شود؛ ولي از نظر مراحلِ تحصيلي، رسيدن به قله ی تحصيل در مدارس، شركت در آزمون كنكور ورود به دانشگاه مي باشد، كه خود نيازمند تكنيك ها و مهارت هاي ويژه اي است كه متاسفانه خيلي ها فقط يكي دو سال آخر دبيرستان به فكر آن مي افتند، در صورتي كه اگر از قبل جزء اهداف ما قرار گرفته باشد رسيدن به آن بسيار سهل و آسان است. ولي باور داشته باشيم كه: اگر كوهنورد بداند كه مي خواهد به كدام قله برسد، حتما فاتح آن خواهد شد.

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

 

  بازديد کل : 2443233 نفر   - 425440 ip   بازديد امروز : 97 نفر   - 58 ip   بازديد ديروز : 1131 نفر   - 429 ip   آنلاين : 11 نفر