دوشنبه 26 آذر 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

اخبار
در روزهاي باقي‌ مانده تا آزمون سراسري چه کار کنيم؟

هر چه به زمان برگزاري آزمون سراسري نزديک ‌تر مي‌ شويم، حساسيت در نوع برنامه ريزي و دقت مطالعه براي کنکور در روزهاي باقي مانده، بيشتر و بهتر احساس مي ‌شود. روزهاي نزديک کنکور براي داوطلبان و اولياي آن ها از اهميت خاصي برخوردار است؛ زيرا بي هيچ ترديد در روزهاي باقي مانده، لازم است که بهترين انتخاب ها را داشته باشيد تا نتيجه دلخواه را بگيريد؛ به همين دليل، هر انتخاب نادرست يا «اجراي آزمون و خطاهاي بي حاصل» و «وقت سوز»، مي ‌تواند تاثيرات مخربي بر نتيجه نهايي شما داشته باشد. همه شما، کم يا بيش، براي موفقيت در آزمون‌ هاي سراسري، برنامه ها و تصميمات مهمي را اتخاذ کرده ايد. امروز حتماً به درستي يا نادرستي اعمال و کارآمدي يا ناکارآمدي اين برنامه ‌ها پي برده ‌ايد؛ بنابراين، اهميت انتخاب ‌هاي درست را بيش از پيش درک کرده ‌ايد.

شما عزيزان بايد توجه داشته باشيد که داوطلبان موفق براي روزهاي نزديک کنکور، مشابه ساير روزها، برنامه دارند و به وظيفه فکر مي‌کنند تا به نتيجه برسند؛ در واقع، بايد به خوبي متوجه باشيد که برنامه ريزي و نحوه مطالعه شما در اين روزهاي آخر بايد دقيق تر و بهتر باشد و هر چه به کنکور نزديک تر مي شويد بايد برنامه خود را بر اساس اولويت تست زني و رفع اشکال خود در دروس مختلف تغيير دهيد. پراکنده کاري نکنيد و حول برنامه خويش که بيشتر به «آزمون و اصلاح» (try and true) تکيه دارد، متمرکز شويد. شما بايد در چند هفته باقي مانده، حتماً بيشتر وقت خود را به تست زدن و رفع اشکال در درس هايي که در تست ‌زني آن ها نتيجه خوبي نگرفته ‌ايد، اختصاص دهيد.

براي موفقيت بيشتر و بهتر نتيجه گرفتن از مطالعه و کارتان، به اصل «عادي بودن» معتقد باشيد و بدانيد با بي‌ خوابي و شب ‌بيداري يا فشرده‌ کاري در چند روز، تغيير زيادي در نتيجه آزمون شما حاصل نخواهد شد؛ بنابراين، برنامه‌ «آهسته و پيوسته» خود را ادامه دهيد؛حتي اگر در سطح متوسط يا پايين قرار داشته باشيد. مواظب سلامتي جسم و روح خود در اين روزهاي باقي مانده باشيد و حتماً خواب کافي در شب را فراموش نکنيد. همان طور که اشاره شد، مهم ‌ترين کاري که شما بايد در چند هفته آخر انجام دهيد، بيشتر مرور و رفع اشکال از طريق تست زدن است. براي انجام اين کار، بايد چند اصل را رعايت کنيد.

1- قبل از هر چيز به عنوان آخرين مرور، نگاهي به خلاصه ها و نکاتي که به عنوان مطالب مهم جمع آوري و يادداشت کرده ايد، بيندازيد و مطمئن شويد که تمام آن ها را به خوبي مي دانيد. اگر متوجه شديد که برخي از اين مطالب براي شما کاملاً قابل فهم نيست، حتماً رفع اشکال کنيد تا در مراحل بعدي مشکلي نداشته باشيد. مرور از لحاظ علمي، زمان هاي خاصي دارد، ولي اجراي اين زمان ها شايد براي بسياري از دانش آموزان دشوار باشد؛ به همين دليل، در اين مرحله نبايد وسواس به خرج دهيم؛ فقط هدف اين است که شخص از حافظه کوتاه مدت خود استفاده کند و براي مرحله بعد نيز آماده شود.

الف-اصولي که پيش از مطالعه بايد در نظر گرفت، شامل مواردي چون: تعيين هدف و انگيزه مطالعه، مدت زمان لازم، مقدار مورد مطالعه و اجتناب از برخي موارد از جمله پُر بودن معده، اضطراب هاي نابجا و تخيلات است.

ب-اصولي که در هنگام يا حين مطالعه، بايد رعايت شود، شامل مواردي چون: مطالعه فعال و جدي، حفظ آرامش، دوري از عوامل اخلال گر ( جلسات خانوادگي، صداي تلويزيون و راديو و محيط پر سر و صدا و ...‌)، ترک افکار منفي از طريق تمرکز حواس، دادن استراحت به خود هنگام مطالعه (هر 45 دقيقه تا يک ساعت 10 دقيقه لازم به نظر مي ‌رسد) است.

پ-عمدتاً انسان، مطالب عميق و استدلالي (مثل رياضي، آمار، حسابداري ) را در اوايل روز و بعد از استراحت بهتر ياد مي ‌گيرد و مطالب نظري (مثل فلسفه، زيست شناسي، منطق) را بعدازظهر بهتر ياد مي‌گيرد و مطالب ذوقي مثل زبان، قواعد دستوري و نظري صرف، ادبيات فارسي، زبان انگليسي، تاريخ و جغرافيا) را در شب، بهتر ياد مي‌گيرد.

ت-در طول مطالعه، حافظه تصويري ( چشمي ) را فعال کنيد. کُدگذاري، رمزگذاري، علامتگذاري و واژه سازي، روش هاي خوبي براي به خاطر آوردن مجدد موضوعاتي است که آن ها را مطالعه کرده ايد.

2-پس از مرور سعي کنيد که تعدادي از سؤالات تشريحي را حل کنيد.انجام  اين کار به ذهن شما، آمادگي بيشتري مي دهد و يکي از بهترين راه‌ هاي سنجش و ارزيابي خود است. تعداد اين تمرين‌ ها، بستگي به قوت و ضعف شما در آن درس دارد؛ بنابراين، اگر احساس کرديد که در يکي از درس‌ ها احتياج بيشتري به حل تمرين‌ هاي تشريحي داريد يا اگر متوجه شديد که حل اين گونه تمرين‌ ها درصد يادگيري شما را بالاتر مي ‌برد، حتماً وقت بيشتري را براي انجام اين کار اختصاص دهيد.

3-پس از حل سؤالات تشريحي به سراغ حل تمرين هاي تستي برويد. به طور کلي، تست‌ ها به دو نوع  «سراسري» و «تاليفي» تقسيم مي ‌شوند. «تست هاي سراسري» ، تست هايي استاندارد هستند که حل آن ها باعث مي‌ شود با کنکورها و طرز تفکر طراحان کنکور در سال هاي گذشته آشنا شويم؛ پس توصيه ما به شما اين است که ابتدا به سراغ اين نوع تست ‌ها برويد و پس از تسلط کامل پيدا کردن بر اين تست‌ ها و در صورت داشتن وقت کافي به سراغ تست‌ هاي تاليفي برويد؛ زيرا معمولاً اين تست‌ ها حاوي دام‌ هاي آموزشي و نکات خاصي هستند که دانستن آن ها نيز ممکن است براي شما مفيد و راهگشا باشد؛ البته اگر مشکل وقت و زمان داريد بهترين کاري که مي ‌توانيد انجام دهيد اين است که فقط تست ‌هاي آزمون سراسري و آزمون‌ هاي آزمایشی سازمان سنجش را پاسخ دهيد. تجربه نشان داده است که نزديک ترين سؤالات به سؤالات کنکور، همين تست ‌ها هستند. در تست زني و آزمون هاي خانگي حتماً به نکات زير توجه کنيد تا در جلسه امتحان به راحتي، به سؤالات پاسخ دهيد:

 

الف- بررسي اجمالي از سؤال‌ ها داشته باشيد

سؤال‌ ها را به طور اجمالي بررسي کنيد. راهنمايي ها را به دقت بخوانيد و متوجه تعداد و نوع سؤال ها باشيد و وقت خود را طبق ارزش سؤال‌ ها زمان ‌بندي کنيد. اين بررسي اجمالي مي‌ تواند کمک زيادي  به شما بکند و از احتمال بروز اشتباه در درک سؤالات جلوگيري نمايد؛ همچنين اين کار، گام اساسي براي شروع کار تست زني است.

ب- زمان را در نظر داشته باشيد

زمان، يکي از عواملي است که قبل از تست زدن و پاسخ گويي به آزمون هاي تستي بايد مدنظر باشد. سعي کنيد که وقت خود را با توجه به ارزش هر سؤال، زمان ‌بندي کنيد. بسيار مهم است که مدت زماني را که براي پاسخ گويي به هر سؤال در نظر مي‌گيريد، با مدت زماني که براي پاسخ گويي آن سؤال تعيين شده است، هماهنگ باشد.

پ- سرعت عمل داشته باشيد

برخي از افراد در انجام کارهايشان سرعت کمتري دارند. اين افراد بنا به دلايلي ميزاني از وقت خود را هدر مي ‌دهند. اين زمان هاي از دست رفته در برخي از کارها و فعاليت ها چندان مشهود نيست، ولي در کارهايي چون تست زني و به ويژه سر جلسه کنکور، اهميت اساسي دارد. معمولاً کساني که تمرکز بيشتري دارند و مطالب را خوب خوانده اند ، در پاسخ گويي حضور ذهن دارند و با سرعت عمل بيشتري پيش مي ‌روند؛ ولي برخي از افراد به دليل کندي عمل و نه به خاطر فقدان تمرکز، وقت را از دست مي‌ دهند. اين افراد بايد بيشتر و بيشتر تمرين کنند و سرعت عمل خود را افزايش دهند. براي انجام اين کار، بهتر است که آن ها علت کندي عمل خود را تشخيص دهند و اقدام به رفع آن کنند. براي انجام افزايش سرعت عمل مي ‌توانيد زماني را براي انجام کارهاي خود و به ويژه تست زدن اختصاص دهيد و سپس سعي کنيد که در اين فاصله تعدادي تست بزنيد، و بعد از آن، رفته رفته سعي کنيد تعداد تست ‌هايي را که در اين فاصله زماني مي ‌زنيد، افزايش دهيد.

ت-دقت کنيد

اکثر اشتباهاتي که در هنگام تست زدن پيش مي ‌آيد مربوط به افعال جملات است. سؤالاتي که آخرشان با کلماتي چون مي‌شود و نمي‌ شود، است و نيست و مي‌ باشد و نمي ‌باشد و تمام مي ‌شود، ممکن است که داوطلب را دچار خطا کند. عدم دقت در هنگام تست زدن موجب مي‌ شود که فرد گزينه اشتباه را انتخاب کند. نکته ديگر اين که در آزمون هاي چهارگزينه‌اي معمولاً چهار گزينه شباهت زيادي به هم دارد و ممکن است که داوطلب با خواندن اولين گزينه، آن را صحيح بداند و از خواندن سه گزينه ديگر خودداري کند. توجه داشته باشيد که چهار گزينه را حتماً بخوانيد و با مقايسه آن ها با يکديگر پاسخ صحيح را انتخاب کنيد.

ث- در سؤالات جورکردني به تدريج که موارد را باهم جور مي‌ کنيد آن ها را حذف کنيد

با به کارگيري اين روش، پاسخ ها کمتر خواهند شد و احتمال کاربرد مجدد آن ها کاهش خواهد يافت. در موقع حدس زدن، معمولاً اولين حدس شما درست است؛ بنابراين، زياد وسواس به خرج ندهيد تا جواب را عوض کنيد؛ مگر در مواقعي که مطمئن هستيد.پاسخ هايي را که مي ‌بينيد غلط است کنار بگذاريد و بدين طريق تعداد پاسخ ها را محدود کنيد تا احتمال پيدا کردن پاسخ صحيح را بيشتر کنيد. سؤالات آسان را زودتر جواب دهيد. اگر احساس مي‌ کنيد که سؤالي پيچيده است، وقت خودتان را زياد روي آن سؤال تلف نکنيد؛ بلکه کنار آن علامت بگذاريد تا بعداً به آن پاسخ دهيد.

ج-سؤالاتي که تصادفي پاسخ داده مي ‌شود شانس موفقيت فرد را کمتر مي ‌کند

پاسخ تصادفي به سؤالات، موجب کاسته شدن از امتياز شما مي‌ شود؛ چون هر پاسخ منفي نمره‌ اي منفي در پي دارد؛ بنابراين، تا جايي که امکان دارد از انتخاب پاسخ‌ هاي تصادفي پرهيز کنيد. در نهايت پاسخ ها را مرور کنيد، اما سعي در عوض کردن آن پاسخ‌ ها نداشته باشيد. سؤالاتي را که احساس مي‌ کنيد اشتباه پاسخ داده ‌ايد، يک بار ديگر بررسي کنيد و به عقب برگرديد و دوباره با دقت بيشتري مطالب مربوط به آن را بخوانيد تا اشکال برطرف شود. خلاصه ‌اي از آن چه را که در پاسخ گويي به سؤالات چهارگزينه‌اي و انتخاب گزينه صحيح، لازم مي ‌شود، مدتي همراه خود داشته باشيد و مرور کنيد؛ به اين ترتيب، موارد بيشتر در ذهنتان حک خواهد شد و سر جلسه آزمون، بهتر خواهيد توانست آن ها را رعايت کنيد.

چ-با انواع سؤالات تستي آشنا شويد

علاوه بر مطالعه دقيق، آن چه در کنکور اهميت دارد، آشنايي با انواع سؤالات تستي است. مسلماً کسي که با شيوه پاسخ به سؤالات تستي آشنايي داشته باشد، در آزمون بهتر عمل مي ‌کند تا افرادي که هيچ گونه آشنايي با اين شيوه نداشته باشند، و اين امر با تمرين آسان مي ‌شود؛ در ضمن، وقت باقي مانده، بهترين زمان ممکن براي تست زدن و آشنايي با سؤالاتي است که ممکن است در آزمون با آن ها مواجه شويد.

مرحله آخر مطالعه، سنجش است. داوطلبان موفق، هر چند روز در يک کنکور خانگي شرکت مي‌ کنند و مي ‌دانند که بالاخره، آزمون سراسري هم يک آزمون مثل همين آزمون‌ ها است. سعي کنيد که حداقل هفته ‌اي چند آزمون جامع از آزمون ‌هاي سراسري سال ‌هاي قبل را با رعايت «اصل شبيه سازي» براي خود برگزار کنيد. اين آزمون ‌ها بهتر است که در همان ساعت استاندارد آزمون سراسري آغاز شوند و تمام ضوابط کنکور (زمان بندي دروس عمومي و اختصاصي، پاسخ برگ استاندارد، مداد HB‌ و پاک کن متناسب، عدم استفاده از ماشين حساب و ...) در آن مورد نظر قرار گيرند. هر چقدر اين شبيه سازي، جدي تر باشد، مهارت هاي آزموني شما، بهتر شکل مي‌ گيرند. شما داوطلب عزيز! بايد با تمرکز کامل در آزمون خانگي شرکت ‌کنيد و نتيجه آن، توسط خود يا والدين ‌تان تصحيح شود و در اختيارتان قرار گيرد. پس از آزمون، شما متوجه نقاط قوت و ضعف خود مي ‌شويد؛ بنابراين، برنامه درسي خود را بر اساس اين نقاط قوت و ضعف تنظيم کنيد تا به تعادل مطالعاتي برسيد.

در تحليل آزمون‌ ها بايد پاسخ تشريحي همه تست ‌ها را (حتي تست‌ هايي را که درست زده ‌ايد) بخوانيد و روش کلي و مفهومي رفع اشکال هر تست را استخراج کنيد. از به کار بردن روش هاي نکته اي که به حل يک نوع استثنايي از تست‌ها مي‌ انجامد، خودداري کنيد. مطالعه پاسخ تشريحي تست ‌هايي را هم که درست زده‌ ايد، مي ‌تواند يکي از سه کاربرد زير را داشته باشد:

الف- ممکن است که از راه اشتباه، کاملاً شانسي به جواب درست رسيده باشيد (مانند روش هاي کلي که پس از حل يک تست، کشف مي کنيد!)‌ با مطالعه جواب تشريحي، اين مشکل که در صورت غفلت در برداشت اشتباه علمي منجر خواهد شد، برطرف مي ‌شود.

ب- ممکن است براي حل تستي که درست زده ‌ايد، از روشي نکته اي استفاده کرده باشيد. با مطالعه پاسخ تشريحي، روش کلي و مفهومي حل تست را مي‌ آموزيد.

پ-ممکن است که از روش مفهومي و صحيح به پاسخ درست رسيده باشيد؛ اما از آن جا که ممکن است مطالعه پاسخ‌ هاي تشريحي، به يادگيري روش (يا روش ‌هاي) ديگري منجر شود، اين کار بسيار مفيد خواهد بود.

اين احتمال وجود دارد که شما در تعدادي از سؤال‌ ها اشکال داشته باشيد. با تاکيد بر آن مباحث و سؤالات مي توانيد در جهت رفع اشکال آزمون، متمرکز ‌شويد؛ با اين تاکيد مجدد که آزمون بعدي دوباره فردا يا پس فردا گرفته خواهد شد و شما اين گونه خود را ملزم کنيد که در آزمون بعدي نبايد اشتباهات قبلي خود را تکرار کنيد. با تکرار اين آزمون‌ هاي متوالي، ذهن شما در يک فرايند «آزمون-اصلاح» درگير و متمرکز مي‌ شود و اين درگيري و تمرکز تا روز کنکور ادامه مي‌ يابد. در هنگام تست زدن حتماً به اين نکته توجه کنيد که وقت زيادي نداريد؛ بنابراين، تست‌ ها را با توجه به بودجه بندي کنکور، دروسي که در آن اشکال داريد يا دروسي که در رقابت شما سرنوشت ساز هستند، انتخاب کنيد؛ در واقع در اين مرحله، وقت خود را صرف تمام مباحثي که آن ها را مرور کرده ايد، نکنيد، بلکه فقط از جاهاي مهم تر، تست ها را انتخاب کنيد؛ البته اين کار بايد زماني صورت گيرد که شما در حال برگزاري يک آزمون شبيه سازي شده نباشيد؛ زيرا در زمان برگزاری يک آزمون شبيه سازي بايد تمام درس ها را مثل کنکور امتحان دهيد و نمي توانيد صرفاً دروس خاصي را انتخاب کنيد.

 نتايجي که از اين روش حاصل مي‌ شود عبارت است:

الف-داوطلب در تعدادي آزمون مشابه کنکور شرکت کرده است؛

ب-  داوطلب در حين آزمون، روي دانسته هاي خود متمرکز شده است؛

پ-داوطلب پس از آزمون، روي ندانسته ها يا اشتباه‌ هاي خود متمرکز و دقيق مي‌ شود و در صدد رفع آن ها برمي ‌آيد؛

ت-داوطلب با تعداد زيادي از تست‌ هاي مشابه کنکور آشنا مي شود و سعي مي‌ کند که اشکال‌ هاي خود را به صفر برساند؛

ث-داوطلب ياد مي ‌گيرد که در هنگام پاسخ دادن به سؤال‌ هاي عمومي يا اختصاصي، روي همان سؤال ‌ها، و در هنگام پاسخ دادن به سؤال ‌هاي يک درس، روي همان درس، و در هنگام پاسخ دادن به سؤال ‌هاي يک مبحث، روي همان مبحث، و هنگام پاسخ دادن به يک سؤال، روي همان سؤال متمرکز شود؛

ج-داوطلب در روزهاي نزديک کنکور، تمرکز کردن را تمرين مي‌ کند و اين موضوع به او کمک مي کند تا در سر جلسه کنکور، تمرکز بهتر و بيشتري روي سؤالات داشته باشد؛

چ-با برگزاري اين آزمون ها، قدرت يادآوري داوطلب بالاتر مي ‌رود؛

ح-داوطلب با توجه به نقاط قوت و ضعف خود، براي جلسه کنکور و پاسخ دادن به سؤالات، يک برنامه ريزي مناسب و مطلوب انجام مي‌ دهد؛ در واقع داوطلب با اين آزمون‌ها به خوبي متوجه مي ‌شود که در کنکور از چه درسي شروع کند و براي هر درس بايد چه مقدار زمان بگذارد.

در برنامه ‌ريزي در روزهاي آخر مي توانيد بر اساس دروس، روزها را تقسيم کنيد و در هر مبحث، تست‌ هاي آن درس را، به ويژه آن هايي را که غلط زده يا نزده بوديد، مجدداً بزنيد، و در کنار اين کار، هر روز يک آزمون نيز برگزار کنيد. در شيوه تست زدن نيز مي ‌توانيد بر اساس سال هاي دبيرستان يا بر اساس دروس امتحاني، مطالعه و عمل کنيد.

حتماً تست ‌زني و بررسي کلاسور ارزيابي آزمون را تا يک هفته مانده به کنکور ادامه دهيد. برگزاري آزمون ‌هاي جامع به قصد کشف و رفع سريع اشکالات، تا هفته پاياني مي‌ تواند تداوم يابد و اين کار براي شما مفيد نيز هست؛ اما باز هم تاکيد مي‌ شود که مطالعه مطالب جديد و دوره مباحث فرّار (مثل تاريخ ادبيات و ...) ديگر به هيچ وجه توصيه نمي‌شود. روزهاي باقي مانده، يکي از مهم ‌ترين زمان‌ هاي کنکور است. در اين روزها از وقت خود بهترين استفاده را بکنيد و به هيچ وجه، خود را درگير مباحث انتخاب رشته، تخمين رتبه و تراز و مسائلي از اين دست نکنيد! پس از آزمون سراسري، چند هفته (تا صدور کارنامه اوليه و انتخاب رشته آزمون سراسري) براي پرداختن به اين مباحث وقت داريد.(پیک سنجش-1395.04.06)

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

 

  بازديد کل : 2479226 نفر   - 434562 ip   بازديد امروز : 921 نفر   - 361 ip   بازديد ديروز : 1926 نفر   - 403 ip   آنلاين : 11 نفر