مشاوره و مقالات > مقالات
کار و دانش يا فنی و حرفه ای؟



با توجه به سوالات دانش آموزان در مورد ادامه تحصیل در دوره های «کار و دانش» و «فنی و حرفه ای»، مقاله ای در این زمینه ارائه می شود؛ به امید آنکه مفید و موثر باشد.

1. هدف از تاسیس و برگزاری هر دو سیستم آموزشی «کار و دانش» و «فنی و حرفه ای» تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار است. هر دو سیستم از این لحاظ یکسانند ولی تفاوت آنها در متولیان برگزاری آنها است. دوره های «کار و دانش» توسط وزارت آموزش و پروش و با همکاری پیوسته وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان یکی از دوره های رسمی آموزش متوسطه برگزار می شود و دوره های «فنی و حرفه ای» توسط وزارت آموزش و پرورش، بصورت مستقل اجرا می گردد. فارغ التحصیلان هر دو دوره، دیپلم متوسطه دریافت می کنند و امکان ادامه تحصیل خواهند داشت.

2. با وجود امکانات دانشگاه جامع علمی کاربردی، دوره های کاردانی پیوسته دانشگاه های فنی دولتی و آزاد و همچنین دانشگاه پیام نور، دانش آموختگان «کار و دانش» و «فنی و حرفه ای»، هر دو می توانند بعد از احراز شرایط لازم، وارد دوره های کاردانی (فوق دیپلم) یکی از این دانشگاهها شوند و در صورت علاقه و احراز شرایط، امکان ادامه تحصیل در دوره های کارشناسی برای آنها فراهم است.

3. فارغ التحصیلان هر دو دوره «کار و دانش» و «فنی و حرفه ای» می توانند بعد از اتمام دوره متوسطه با شرکت در امتحانات تغییر شاخه و کسب نمره قبولی، وارد دوره های پیش دانشگاهی ریاضی، تجربی، انسانی و هنر شوند.

 

4. شاخه فنی و حرفه ای

4 – 1. مقدمه

 امروزه در اثر گسترش شگرف صنعت و تکولوژی، وجود نیروی انسانی متخصص، یک نیاز اساسی در مراکز تولیدی صنعتی و خدماتی به شمار می آید؛ و آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان عامل مهم تربیت این نیروها مورد توجه قرار گرفته است. آموزش های فنی و حرفه ای تمام تلاش خود را به کار می برد تا افرادی آگاه به تکنولوژی روز و کار آمد را تربیت و در چرخه سازندگی کشور وارد نماید.

4 – 2. اهداف شاخه فنی و حرفه ای:

- اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و پرورش کمالات و فضایل اخلاقی، بیش سیاسی و اجتماعی.

- شناخت بهتر استعدادها و علاقه دانش آموزان و ایجاد زمینه مناسب جهت هدایت آنان به سمت اشتغال مفید.

- احراز آمادگی نسبی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته های علمی–کابردی (تکنولوژی).

4 – 3. عناوین رشته های فنی و حرفه ای:

ساختار رشته های فنی و حرفه ای بر سه زمینه صنعت، خدمات و کشاورزی پایه گذاری شده و هر زمینه دارای چند دسته است. 58  واحد از درس های این شاخه در همه رشته ها به صورت مشترک ارائه می شود. درس های اختصاصی برای هر رشته حدود 39 واحد است.

4 – 3 – 1. رشته های زمینه صنعت: مکانیک خودرو، تأسیسات، نقشه کشی عمومی، صنایع فلزی، ساخت و تولید، صنایع چوب و کاغذ، الکترونیک، الکتروتکنیک، صنایع شمیمیایی، صنایع نساجی، متالوژی، ساختمان، نقشه برداری، سرامیک.

4 – 3 – 2. رشته های زمینه خدمات: نقشه کشی معماری، نقاشی، گرافیک، کودک یاری، مدیریت خانواده،  تربیت بدنی، کامپیوتر، طراحی و دوخت، حسابداری بازرگانی، نمایش، سینما، صنایع دستی و پویانمایی (انیمیشن)

 4 – 3 – 3. رشته های زمینه کشاورزی: امور زراعی و باغی، امور دامی، ماشین های کشاورزی، صنایع غذایی.

4 – 4. اشتغال فارغ التحصیلان هنرستان های فنی و حرفه ای:

آموزش های فنی و حرفه ای فعالیت هایی است که فرد را برای احراز مشاغل فنی و حرفه ای آماده می کند و کارایی او را در انجام چنین مشاغلی افزایش می دهد. بنابراین برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف فنی و حرفه ای به دلیل کار در کارگاه های مختلف و آشنایی با دستگاه ها و ابزار آلات فنی و صنعتی و نحوه ی استفاده از آنها زمینه کاریابی و اشتغال بیش از سایر رشته ها می باشد و این فارغ التحصیلان می توانند با کار در کارخانجات تولیدی و مراکز خدماتی، شرکت ها، ادارات و یا تأسیس کارگاه های خصوصی و تعاونی های تولیدی مشغول به کارشوند.

4 – 5. شیوه ی ادامه تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای:

دانش آموزان علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته های مختلف شاخه فنی و حرفه ای پس از گذراندن سال اول متوسطه و با احراز شرایط تحصیل در شاخه فنی و حرفه ای و ضوابطی که هر ساله اعلام میگردد، در صورت کسب اولویت، می توانند در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل داده و پس از دو سال ادامه تحصیل، مدرک دیپلم اخذ نمایند. و در صورت تمایل به شرکت در آزمون دوره های کاردانی پیوسته وارد آموزشکده های فنی و حرفه ای، دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی شده و در مقطع کاردانی ادامه تحصیل دهند. پس از آن نیز امکان ادامه تحصیل در دوره های کارشناسی ناپیوسته و مقاطع بالاتر وجود دارد. فارغ التحصیلان شاخه فنی و حرفه ای میتوانند در صورت تمایل جهت شرکت در آزمون سراسری با گذراندن دوره پیش دانشگاهی در یکی از دروه های ریاضی، تجربی، علوم انسانی و یا هنر ادامه تحصیل دهند.

 

5. شاخه کار و دانش

5 – 1. اهداف شاخه کاردانش:

هدف آموزش های کار و دانش، تربیت نیروی انسانی ماهر برای تصدی شغل و حرفه متناسب با نیاز بازار کار است. توانایی های مهارتی و علمی برای انجام وظایف شغلی، سه رکن را در بر دارد که در طول اجرای برنامه ی آموزشی به دانش آموزان آموزش داده می شود.

5 – 1 – 1. مهارت ها ی فنی:

توانایی انجام کار در حد استاندارد های شغلی اعلام شده از سوی دستگاه متولی بخش اشتغال همراه با رعایت نکات ایمنی و بهداشت را در بر می گیرد.

5 – 1 – 2. مهارت های زندگی:

گسترش توانایی های فکری؛ مهارت های تصمیم گیری؛ پرورش روحیه مسئولیت پذیری؛ نظم و برنامه ریزی در امور فردی و اجتماعی و حرفه ای و همچنین فضائل اخلاقی و بینش سیاسی را در بر می گیرد. این توانایی ها در قالب درس های عمومی و تکمیل مهارت به دانش آموزان این شاخه آموزش داده می شود.

5 – 1 – 3. مهارت های یادگیری:

توانایی و مهارت لازم برای ادامه دادن یادگیری مستقل بعد از فارغ التحصیلی را در بر دارد تا فارغ التحصیلان رشته کار و دانش همیشه در حوزه تخصصی خود به روز باشند.

5 – 2. انتخاب رشته تحصیلی:

شاخه کار و دانش شامل رشته های متعددی است که میزان مطالب علمی و فعالیت های مهارتی آنها با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل ورود به هر یک از رشته های مهارتی با رعایت شرایط و ضوابط زیر صورت می پذیرد:

- علاقه مند بودن به رشته های مهارتی مورد نظر

- تناسب استعداد دانش آموز با محتوا و سرفصل های برنامه درسی رشته مهارتی مورد علاقه (احراز نمره حد نصاب در برخی از دروس مرتبط)

- وجود ظرفیت پذیرش در هنرستانهای کاردانش

- نیاز بازار کار

در مواردی که تقاضا برای ورود به یک رشته مهارتی بیش از ظرفیت هنرستان کاردانش باشد؛ گزینش دانش آموزان از طریق مصاحبه؛ آزمون ورودی و یا شرط معدل انجام می گیرد.

5 – 3. تعداد واحد ها و مواد درسی:

برنامه درسی شاخه کار و دانش برای دستیابی به صلاحیت های مورد نظر، شامل حداقل 96 واحد درسی است که 30 تا 40% آن به آموزش های نظری و 60 تا 70 % آن به آموزش های عملی در کارگاه های مجهز به تجهیزات جدید و انجام طرح های کسب و کار (کارآفرینی) و کارورزی اختصاص یافته است.

- دروس عمومی 49 واحد                           

- دروس انتخابی 4 واحد

- دروس مهارتی حداقل 20 و  حداکثر 43 واحد

چنانچه دروس مهارتی یک رشته مهارتی، کمتر از 43 واحد باشد، دروس مذکور با تعداد لازم از واحدهای درسی زیر تکمیل می شود:

- کارورزی 4 واحد

- کارآفرینی 2 واحد

- ایمنی کار و بهداشت 2 واحد

- قانون کار 1 واحد

- دروس اختیاری (مهارت های هم خانواده و دروس تخصصی و دروس عمومی سایرشاخه ها) حداکثر 14 واحد

5 – 4. مزایای تحصیل در شاخه کاردانش:

دانش آموزانی که کلیه واحدهای درسی رشته مهارتی خود را با موفقیت به پایان برسانند از مزایای زیر برخوردار خواهند شد:

- دریافت مدرک رسمی پایان تحصیلات کامل آموزش متوسطه در رشته مهارتی مربوطه از وزارت آموزش و پرورش

- دریافت گواهینامه مهارت شغلی از دستگاه متولی ذیربط

- دریافت گواهینامه کارورزی از وزارت کار و امور اجتماعی

5 – 5. ادامه تحصیل فارغ التحصیلان شاخه کاردانش:

فارغ التحصیلان شاخه کار و دانش می توانند در صورت موفقیت در آزمون ورودی، در دوره های کاردانی پیوسته فنی و حرفه ای آموزشکده های دولتی و دانشگاه آزاد و دوره های کاردانی ناپیوسته یا پیوسته (دانشگاه جامع علمی کاربردی) به ادامه تحصیل مشغول شوند.

فارغ التحصیلان شاخه کار و دانش میتوانند در صورت تمایل جهت شرکت در آزمون سراسری با گذراندن دوره پیش دانشگاهی در یکی از دوره های ریاضی، تجربی، علوم انسانی یا هنر ادامه تحصیل دهند.

فارغ التحصیلان دوره های کاردانی میتوانند در صورت تمایل بعد از اتمام دوره کاردانی با موفقیت در آزمون ورودی در دوره های کارشناسی ناپیوسته و نیز در مقاطع بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند.

5 – 6. اشتغال فارغ التحصیلان شاخه کاردانش:

فارغ التحصیلان شاخه کار و دانش به دلیل کسب مهارت های حرفه ای و آشنایی با محیط واقعی کار در دوران مهارت آموزی و کارورزی و همچنین آموزش کارآفرینی، از توانایی مناسبی برای اشتغال در بخشهای صنعت، خدمات، هنر و کشاورزی برخوردارند.




 
 

نمونه سوالات آزمون های هماهنگ تستی مرحله چهارم اینجا در دسترس است.

نحوه آشنایی شما با سایت چگونه بوده است؟
از طریق تبلیغات
ازطریق دریافت ایمیل
از طریق اینترنت
 
  بازديد کل : 996524 نفر   - 348987 ip
  بازديد امروز : 727 نفر
  - 209 ip
  بازديد ديروز : 1214 نفر
  - 442 ip
  آنلاين : 9 نفر
    Copyright Notic © 2010 irweb.ir All Rights Reserved . Powered & designed by : irweb.ir